Openingstijden
Telefonisch zijn wij gewoon bereikbaar tijdens normale openingstijden
Van maandag tot en met donderdag van 08:30 tot 17:00. Vrijdag zijn we bereikbaar van 08:30 tot 16:00.
Het gemeentehuis is open
Bekijk de openingstijden voor de receptie.
*Speciale openingstijden voor kwetsbare groepen
In verband met het coronavirus werken wij met speciale openingstijden voor kwetsbare groepen. Bekijk de risicogroepen. Heb je een kwetsbare gezondheid en/of kom je uit een risicodoelgroep? Alleen voor deze groep hebben wij de volgende openingstijden:
- Dinsdag tussen 08:30 en 10:30
- Donderdag tussen 08:30 en 10:30
Bel voor een afspraak naar (073) 553 11 11. Of maak de afspraak online. We vragen dringend aan de andere inwoners/bezoekers om tijdens deze tijden geen bezoek te brengen aan het gemeentehuis. Je bent van harte welkom op de overige openingstijden.
Burgerzaken
Afspraak maken voor bijvoorbeeld een rijbewijs, paspoort of id-kaart blijft mogelijk
We hebben voor afspraken bij Burgerzaken aangepaste openingstijden. Je kunt voor het maken van een afspraak bellen via (073) 553 11 11. O je kunt zelf online een afspraak maken. Je ziet dan zelf alle beschikbare tijden. Alleen voor kwetsbare inwoners hebben we op dinsdagochtend en donderdagochtend tussen 08:30 en 10:30 speciale openingstijden om dit soort zaken te regelen. De aangepaste openingstijden van Burgerzaken zijn:
Maandag | 13:00 - 17:00 |
Dinsdag | 13:00 - 19:00 |
Woensdag | 13:00 - 17:00 |
Donderdag | 08:30 - 12:00 |
Vrijdag | 13:00 - 16:00 |
Veel producten kun je ook digitaal aanvragen. Als dit mogelijk is, heeft dat sterk onze voorkeur. Wij verzoeken je vriendelijk om alleen een afspraak te maken als je reisdocument of rijbewijs binnen twee weken verloopt. Ook voor andere producten geldt, maak alleen een afspraak als dat echt nodig is of spoed heeft.
Gaat mijn geplande huwelijk of geregistreerd partnerschap door?
Er gelden wel speciale regels. Meer informatie lees je op de website van de Rijksoverheid. Heb je nog vragen? Bel dan naar de afdeling Burgerzaken via (073) 553 11 11. Onze collega's van Burgerzaken kunnen al je vragen beantwoorden.
Fotografen mogen open, alleen voor het maken van pasfoto’s
Voor een nieuw reisdocument of rijbewijs heb je een goede pasfoto nodig. Fotografen staan daarom op de lijst van uitgezonderde winkels van de lockdown. De winkels van fotografen blijven wel gesloten. Je kunt in onze gemeente op afspraak voor pasfoto’s terecht bij de volgende winkels:
- Frank van Boxtel: is open op afspraak
- Read Shop: is open op afspraak van 10.00 tot 17.00 uur
- Fotoshop Berlicum: is open op afspraak volgens de volgende openingstijden: maandag van 13:30 uur tot 17:30 uur, dinsdag woensdag en vrijdag van 10.30 tot 17.30 uur en zaterdag van 10.30 tot 15:.0 uur.
Winkelen en weekmarkten
Update maatregelen met ingang van 15 december 2020
Alleen winkels die essentieel zijn blijven open. Dit zijn winkels gericht op de eerste levensbehoeften. Alle winkels sluiten om uiterlijk 20.00 uur. Voor winkels die overwegend levensmiddelen (eten en drinken) verkopen geldt een uitzondering.
Weekmarkten alleen voor de eerste levensbehoeften
Op een markt mogen alleen kramen voor eerste levensbehoeften staan. Dit houdt in dat de non-food sector zo lang de lockdown van kracht is, niet is toegestaan is op de weekmarkt. Bloemenwinkels buiten en dierenspeciaalzaken mogen wel geopend mogen zijn. Marktkramen voor bloemen en voor dierenvoeding/-benodigdheden mogen dus ook op de weekmarkt staan.
Lees meer over Corona en winkelen en boodschappen doen op de website van de Rijksoverheid.
Horeca en evenementen
Update maatregelen met ingang van 15 december 2020
Als gevolg van het aantal besmettingen moeten sociale contacten zoveel mogelijk beperkt worden. Daarom is de horeca gesloten sinds half oktober 2020. Alle eet- en drinkgelegenheden zijn gesloten. Afhalen blijft wel mogelijk. Uitgezonderd zijn:
- Afhalen en bezorgen (na 20.00 uur geen verkoop van alcohol, sluiting uiterlijk 01.00 uur).
- Uitvaartcentra of vergelijkbare locaties waar een uitvaartplechtigheid plaatsvindt.
- Eet- en drinkgelegenheden in zorginstellingen voor patiënten en bezoekers van patiënten.
- Eet- en drinkgelegenheden binnen een locatie waar besloten en georganiseerde dagbesteding plaatsvindt voor kwetsbare groepen.
- Bedrijfskantines.
- Vliegvelden na de securitycheck.
De meeste evenementen zijn verboden. Uitgezonderd zijn:
- Betogingen, samenkomsten en vergaderingen volgens de Wet openbare manifestaties.
- Warenmarkten voor eerste levensbehoeften.
Lees meer over Corona en de horeca en evenementen op de website van de Rijksoverheid.
Sport en hobby
Update maatregelen 15 december 2020
- In een binnenruimte is sporten niet toegestaan. Alle binnensportaccommodaties zijn daarom gesloten.
- Buiten mogen geen groepslessen plaatsvinden.
- Sporten voor volwassenen mag alleen buiten met maximaal twee personen van 18 jaar en ouder. Dit is exclusief instructeur/trainer. Dit is alleen toegestaan als het mogelijk is om onderling 1,5 meter afstand te houden.
- Er worden geen wedstrijden gespeeld.
- Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar mogen met grotere groepen sporten en trainen. Ze hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Maar er worden geen wedstrijden gespeeld tegen sporters van andere verenigingen. Onderlinge trainingspartijen mogen wel. Kinderen met klachten blijven thuis.
- Publiek bij sport is niet toegestaan.
- Sportkantines, kleedkamers en douches zijn dicht.
- Zwembaden zijn gesloten. Ook voor zwemlessen
- Voor topsporters gelden uitzonderingen.
Lees meer over Corona en sport op de website van de Rijksoverheid
Compensatie sportverenigingen en stichtingen vanwege de coronamaatregelen
In de afgelopen maanden heeft de overheid verschillende financiële regelingen opengesteld. Om de sport te blijven ondersteunen verlengt de Rijksoverheid de specifieke steunpakketten. Op dit moment zijn de volgende regelingen opengesteld:
- Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
- Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
- Stichting Waarborgfonds Sport (SWS)
Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Het loket om de NOW aan te vragen is heropend van dinsdag 15 december tot en met 27 december 2020. Om recht te hebben op een vergoeding voor een deel van de loonsom geldt het volgende voor jouw vereniging:
- Je hebt personeel in dienst.
- Je hebt in drie aaneengesloten maanden omzetverlies van ten minste 20% geleden.
Meer informatie over de NOW vind je op de website van het UWV
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De Tegemoetkoming Vaste Lasten subsidie is voor mkb-ondernemers en zzp’ers die meer dan 30% omzet verliezen en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten. De overheid verleent deze subsidie tot en met Q2 2021. Om recht te hebben voor een vergoeding van een deel van de vaste lasten via deze regeling geldt het volgende voor jouw vereniging:
- Je hebt minimaal € 3000,00 aan vaste lasten in de periode oktober-december 2020.
- In de periode oktober-december 2020 heb je een omzetverlies van tenminste 30%.
Meer informatie over de TVL vind je op de website van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland
Stichting Waarborgfonds Sport (SWS)
Heb je als sportvereniging financiële schade opgelopen door de Corona-maatregelen? Bijvoorbeeld omdat je inkomsten uit bijvoorbeeld de kantine, contributie, sponsoring en/of verhuur bent misgelopen? Bij de bank kun je een noodkrediet (tijdelijke lening) aanvragen. De bank vraagt je dan om een borgstelling omdat de bank zekerheid wil over terugbetaling van deze lening. Dan kun je bij SWS terecht voor een borgstelling voor jouw Noodkrediet. Vraag borgstelling aan via de website van Stichting Waarborgfonds Sport.
Sportpakket 2.0 in voorbereiding
Kan jouw vereniging geen gebruik maken van de huidige regelingen? Misschien heb je wel recht op de regelingen die de overheid nu uitwerkt in het kader van sportpakket 2.0. Het eerste steunpakket specifiek voor de sport bestond uit de Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties (TVS) en Tegemoetkoming amateursportorganisaties (TASO). Die regelingen zijn inmiddels gesloten. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werkt aan een aanvullend pakket specifiek voor de sportsector waar nu € 60 miljoen voor beschikbaar is gesteld. Het is nu nog niet bekend hoe het pakket er precies uit gaat zien. Het gaat in ieder geval om compensatie voor de periode oktober tot en met december 2020. De verwachting is dat het loket hiervoor op zijn vroegst half januari open gaat. Zodra meer bekend is passen wij onze informatie aan.
Regeling voor zwembaden en ijsbanen
In de afgelopen periode is de schade bij de exploitaties van zwembaden en ijsbanen verder onderzocht. Op basis van dit onderzoek stelt het kabinet voor de exploitanten van zwembaden en ijsbanen via een specifieke uitkering aan gemeenten € 100 miljoen beschikbaar. Deze regeling wordt in nauw overleg met de sector uitgewerkt. Zodra meer bekend is over deze regeling passen we onze informatie op de website aan.
Meer over sport en Corona
Via de NOC*NSF:
- Overzicht van financiële regelingen
- Coronavirus en sport
- Sportspecifieke protocollen en vragen en antwoorden
Via de Rijksoverheid:
- Algemene informatie en vragen en antwoorden over sport en corona
- Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor Q4 2020
Kinderopvang en onderwijs
Kinderopvang
De kinderopvang, buitenschoolse opvang en het basisonderwijs is gesloten tot en met tenminste 17 januari 2020. Kinderen van wie de ouders in cruciale beroepsgroepen werken en kinderen in een kwetsbare positie, kunnen in principe terecht bij de eigen kinderopvang en school voor noodopvang. De gastouderopvang is wel open, maar er geldt wel het dringende verzoek aan ouders om alleen gebruik te maken van de opvang als zij een cruciaal beroep uitoefenen of als hun kinderen in een kwetsbare positie zitten. Lees meer over Corona en kinderopvang op de website van de Rijksoverheid.
Onderwijs
Van 16 december tot en met tenminste 17 januari bieden onderwijsinstellingen voornamelijk onderwijs op afstand. In het voortgezet onderwijs kan praktijkonderwijs, lessen voor examenleerlingen en het afnemen van schoolexamens in het (voor)examenjaar wel op locatie plaatsvinden. MBO, HBO en WO mogen examens en tentamens afnemen en praktijkonderwijs mogelijk. Alle vormen van onderwijs mogen een uitzondering maken voor het begeleiden van kwetsbare leerlingen en studenten. Lees meer over Corona en onderwijs op de website van de Rijksoverheid.
Culturele instellingen en bibliotheken
Culturele instellingen zoals musea, theaters en bioscopen zijn vanaf 15 december 2020 weer gesloten voor publiek. Bibliotheken zijn ook gesloten voor publiek. Je kunt wel gereserveerde boeken afhalen of terugbrengen. Lees meer over culturele instellingen en corona op de website van de Rijksoverheid.
Ondernemers: Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo)
Ook ondernemers in Sint-Michielsgestel ondervinden de gevolgen van de maatregelen rondom het coronavirus. Zij kunnen bij verschillende instanties terecht voor informatie en hulp. Hier gaan we in op de regeling die wij als gemeente uitvoeren, de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo).
Let op: Er is een verlenging aangekondigd van de Tozo regeling. Deze 'Tozo-3' gaat gelden van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2021. De aanvraagformulieren vind je in de tekst. Vanaf april 2021 zal er een Tozo-4 uitkering komen met toets op beschikbaar geld (van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021). Hier komt later nog meer informatie over.
Ontvang je op dit moment een uitkering in het kader van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo-2)? Deze uitkering vult jouw inkomen uit je bedrijf of zelfstandig beroep aan tot het sociaal minimum. De Tozo-2 uitkering kon je tot 1 oktober 2020 aanvragen. Je kunt vanaf 1 oktober weer een verlenging van de Tozo-uitkering aanvragen. Hieronder lees je daar meer informatie over en vind je de formulieren voor het aanvragen van deze Tozo-3 uitkering.
Download de aanvraagformulieren
- Bekijk het verkorte aanvraagformulier
Dit formulier kun je gebruiken als je een verlenging van de Tozo-uitkering wil aanvragen. Maakte je gebruik van Tozo-2? Dan kun je het verkorte aanvraagformulier gebruiken. - Bekijk het volledige aanvraagformulier
Dit formulier kun je gebruiken als je de Tozo-uitkering voor het eerst aanvraagt, of wanneer het al langer dan 3 maanden geleden is dat je een Tozo-uitkering hebt ontvangen. - Bekijk het wijzigingsformulier
Dit formulier kun je gebruiken als er iets wijzigt in jouw situatie.
Waarom een verlenging?
Misschien zijn de gevolgen van de coronacrisis voor jou na 1 oktober nog niet voorbij. Duurt het nog een tijd voordat je jouw beroep weer op een normale manier kunt uitoefenen? En duurt het nog wel even voordat je genoeg geld binnenkrijgt zodat je alle maandelijkse kosten weer kunt betalen? Of misschien wil je onderzoeken of je jouw bedrijf of beroep kunt aanpassen naar de huidige situatie of het voorbereiden op de toekomst. Om een goede beslissing te kunnen nemen heb je tijd nodig en mogelijk ook (financiële) ondersteuning. Als dit het geval is, dan kun je mogelijk langer gebruikmaken van de aanvullende Tozo-uitkering voor levensonderhoud.
Meer informatie over wat de Tozo-3 regeling en voor wie hij bedoeld is vind je op de website van de Rijksoverheid. Bekijk de website van de Rijksoverheid.
Wanneer kan de verlenging ingaan?
Je kunt een verlenging aanvragen voor de duur van maximaal 6 maanden. De verlenging kan ingaan per 1 oktober 2020 en loopt tot uiterlijk 31 maart 2021. Ontvang je tot en met september een Tozo-2 uitkering? Dan is het mogelijk om de Tozo-3 uitkering aansluitend vanaf 1 oktober 2020 te ontvangen. Je kunt de Tozo-3 uitkering ook later laten ingaan, bijvoorbeeld vanaf 1 december of aanvragen voor een kortere periode dan de maximaal 9 maanden. Dit kan als je weet dat je in sommige maanden wel voldoende inkomsten hebt.
Kun je met terugwerkende kracht verlengen?
In tegenstelling tot de Tozo-1 en Tozo-2 uitkering kun je bij de Tozo-3 uitkering niet over de hele aanvraagperiode met terugwerkende kracht aanvragen of verlengen. Het werkt zo:
- In de maanden oktober en november 2020 kun je de uitkering met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober aanvragen
- Vanaf 1 december 2020 kun je de uitkering aanvragen vanaf de 1e van de maand waarin je de aanvraag doet. Voorbeeld: op 15 december 2020 kun je de uitkering dus aanvragen vanaf 1 december 2020. Je kunt vanaf december 2020 dus geen Tozo-uitkering aanvragen voor de maanden daarvoor.
Wat zijn de voorwaarden voor verlenging?
Alle voorwaarden uit de eerdere Tozo-2 uitkering gelden nu ook.
Hoe kun je de verlenging aanvragen?
Je krijgt de verlenging van de uitkering niet vanzelf. Dit komt omdat de voorwaarden iets zijn veranderd en omdat jouw eigen situatie nu ook anders kan zijn. Daarom gaat de gemeente opnieuw bekijken of je recht hebt op de Tozo-3 uitkering. Maar je hoeft niet al jouw gegevens opnieuw in te vullen, je kunt de verlenging aanvragen met een verkort aanvraagformulier. Zorg dat je het formulier volledig invult en met de gevraagde bewijsstukken snel opstuurt. Dan kan de gemeente je ook snel bericht sturen over de verlenging. Bekijk het verkorte aanvraagformulier via deze link.
Vraag je voor het eerst Tozo aan?
Heb je nog nooit een Tozo-uitkering ontvangen? Of is het inmiddels langer dan 3 maanden geleden dat je een Tozo-uitkering hebt ontvangen? Vul dan het volledige Tozo-3 aanvraagformulier in. Dat is dus niet het verkorte aanvraagformulier, maar een uitgebreidere versie. Bekijk het volledige aanvraagformulier via deze link.
Wijziging in jouw situatie?
Ontvang je een Tozo-3 uitkering en wijzigt je situatie straks? Bijvoorbeeld als je gaat verhuizen, je stopt met je bedrijf of als het gezinsinkomen wijzigt. Vul dan het wijzigingsformulier in. Bekijk het wijzigingsformulier via deze link.
Hoe stuur je de formulieren op?
- Als je het wil mailen dan stuur je het getekende formulier met bewijsstukken naar so-ondersteuning@mijngemeentedichtbij.nl.
- Als je het formulier met de post wil sturen, stuur het getekende formulier met bewijsstukken dan op naar Antwoordnummer 62, 5280 VJ Boxtel.
Heb je een inkomstenformulier ontvangen van ons?
Dat kan. Er zijn inkomstenverklaringen verzonden aan ondernemers die in aanmerking komen voor de Tozo. Dit formulier is het formulier dat we ook gebruiken voor onze Participatie uitkeringen. Via dit formulier geef je jouw inkomsten door aan ons. De bedoeling is dat je het netto bedrijfsresultaat opgeeft en eventuele andere inkomsten. De inkomsten van de partner geef je voor Tozo-3 ook op. Als je een formulier hebt ontvangen, dan moet je dit altijd terugsturen. Ook als er geen inkomsten zijn geweest. Vul dan € 0,- in.
Wat is de inlichtingenplicht?
Doe je een beroep op de Tozo-regeling? Dan moet je aan ons alle inlichtingen verstrekken die van invloed kunnen zijn op het recht op of de hoogte van de uitkering. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om wijzigingen in jouw inkomenssituatie. Als dat nodig is, passen wij de uitkering aan of zetten wij hem stop. Wij zijn verplicht om bij fraude de toegekende bijstand van je terug te vorderen en je daarnaast een boete op te leggen.
Wanneer betalen wij de Tozo uitkering?
De betaaldata voor de Tozo-uitkering zijn bekend:
- 22 oktober (laatste betaaldatum Tozo-2)
- 23 november (eerste betaaldatum Tozo-3)
- 22 december
Heb je teveel of een te hoge Tozo-uitkering ontvangen?
Wij verzoeken je nog niets terug te betalen. Je ontvangt van ons een terugvorderingsbrief, hierin staat het bedrag en hoe je dit terug kunt betalen.
Hoe kan ik de Tozo-3 uitkering eerder beëindigen?
Je kunt een e-mail sturen naar e-mailadres so-uitkeringen@mijngemeentedichtbij.nl met jouw gegevens en klantnummer met het verzoek de uitkering te beëindigen. Beëindigen kan alleen per 1e van de maand.
Heb je toch nog een vraag of wil je meer informatie?
We staan natuurlijk voor je klaar. Is jouw vraag nog niet beantwoord? Dan kun je mailen naar Torzo@mijngemeentedichtbij.nl. Heb je een dringende vraag? Bel dan op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 naar (073) 553 16 00.
Ondernemers: Overige financiële regelingen en ondersteuning
Ondersteuning
De gemeente Sint-Michielsgestel werkt samen in de arbeidsmarktregio Noordoost Brabant. Voor zelfstandig ondernemers zijn er interessante regionale en provinciale projecten die jou en jouw onderneming verder kunnen brengen:
- ZZP Boost: (kennisportaal en platform)
- Werkgeversservicepunt: (webinars en nieuwsbrieven)
- Ondernemerslift+: (future-fit programma)
- www.brabantleert.nl (gratis online trainingen)
- De provincie Noord Brabant maakt deze ondersteuning mede mogelijk
- Ook is er een initiatief van studenten van Nyenrode Business Universiteit die (gratis) advies geven aan ondernemers in de huidige situatie.
Vraag en aanbod personeel
Door het Coronavirus zijn er bedrijven die op dit moment minder of geen personeel nodig hebben, maar er zijn ook bedrijven die door ziekte van personeel of andere redenen juist behoefte hebben aan extra personeel. Hiervoor zijn diverse initiatieven ontwikkeld om vraag en aanbod naar werkzaamheden bij elkaar te brengen. Dit betekent dat je dan tijdelijk andere werkzaamheden uitvoert. Naast het feit dat je zelf in jouw inkomen kunt voorzien help je jouw collega ondernemer hiermee ook om deze periode door te komen. Hiervoor en voor overige vragen verwijzen wij je naar de sites van:
Landelijk: www.nederlandwerktdoor.nl
Provincie: www.brabantvoormekaar.nl
Daarnaast zijn er verschillende regelingen voor ondernemers die andere instanties uitvoeren. Voor een handig overzicht van alle regelingen en voor belangrijke informatie kun je terecht op de volgende websites:
- Een totaal overzicht van regelingen via de website van KvK
- Of maak gebruik van de regelingencheck. Op basis van een paar vragen, krijg je inzicht in de regelingen die mogelijk op jouw bedrijf van toepassing zijn.
- Overzicht regelingen op de website van de Rijksoverheid
Veelgestelde vragen
- Kan ik deeltijd WW / Werktijdverkorting aanvragen?
De regeling Werktijdverkorting (wtv) is stopgezet als ‘corona-maatregel’. Bedrijven die getroffen worden door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus en die aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoen kunnen wellicht in aanmerking komen voor de tijdelijke regeling 'Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud' (NOW).
- Waarvoor is de NOW?
De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen werkgevers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. De NOW komt in plaats van de bestaande werktijdverkorting, die hiermee per direct komt te vervallen. Het kabinet heeft laten weten dat er een derde aanvraagperiode NOW komt. Waarschijnlijk kun je hier vanaf half november 2020 een aanvraag voor indienen. Wil je de NOW aanvragen of meer informatie? Bekijk de website van het UWV.
- Wat is de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)?
Deze regeling is vanaf half juni 2020 opgericht en is bedoeld voor mkb-bedrijven die structureel meer dan 30% omzetverlies leiden door de coronacrisis. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen tot 20.000 euro tegemoetkoming per 4 maanden krijgen om vaste lasten (excl. loonkosten) op te kunnen blijven brengen. De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) gaat na 1 oktober 2020 door. Binnenkort kun je de TVL aanvragen voor de volgende periode van 1 oktober tot 31 december 2020.
De TVL wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Meer weten over de TVL of een aanvraag doen? Bekijk de website van de RVO.
- Hoe zit het met de betaling van belastingen?
Werkgevers en ondernemers die kunnen aantonen dat zij in financiële problemen komen als gevolg van het Coronavirus kunnen tijdelijk uitstel van betaling krijgen voor onder andere de loonbelasting. Ook vennootschapsbelasting, omzetbelasting en inkomstenbelasting hoeven dan tijdelijk niet te worden afgedragen. Op de website van de Belastingdienst lees je alles over deze regelingen en wat je zelf nog moet doen om het aan te vragen. Als gevolg van de Coronacrisis heeft de Belastingdienst een versoepeling doorgevoerd voor het urencriterium. De versoepeling van het urencriterium geldt voor de maanden maart-april-mei.
- Kan ik als ondernemer uitstel van betaling krijgen voor de gemeentelijke belastingen?
Ben je als ondernemer in financiële problemen gekomen door de gevolgen van de coronacrisis? Dan kun je voor gemeentelijke belastingen schriftelijk uitstel van betaling aanvragen. Wij gaan daar tijdens deze crisis flexibel mee om en willen samen met jou kijken wat nodig en mogelijk is. Wil je uitstel aanvragen? Dan kan dat via email: Invordering@MijnGemeenteDichtbij.nl.
Bedrijven die werkzaam zijn in de horeca en vrijetijdbranche komen mogelijk ook nog in aanmerking voor uitstel van de toerismebelasting. Meld je dan ook aan via bovenstaand mailadres. Ook innen we geen terrasbelasting van horecaondernemers dit jaar.
- Hoe zit het met aanvullende financiering?
Wat zijn de mogelijkheden bij een liquiditeitsprobleem? Je bedrijf is liquide als je op korte termijn aan alle betalingsverplichtingen kunt voldoen. Maar de ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben invloed op jouw portemonnee. Bekijk de tips op de website van de Kamer van Koophandel en houd je betalingsverplichtingen onder controle.
Lenen en kredieten
Klik op de naam van de lening of kredietregeling voor meer informatie:
- BMKB-C regeling: om snel en makkelijk geld te lenen.
- BL: financiering voor land- en tuinbouwbedrijven.
- GO: staatsgarantie op (middelgrote) leningen voor mkb'ers en grote bedrijven.
- Rentekorting op microkredieten voor klanten van Qredits.
Uitstel van belastingen en bankschulden
- Banken: uitstel op aflossen leningen.
- Belastingen: onder andere betalingsuitstel en lagere rente.
Het is ook mogelijk om onder voorwaarden een zogenaamde hypotheekpauze aan te vragen. Dit geldt voor een privépersoon met een hypothecaire schuld.
Let op, ondernemers maken misbruik van kwetsbaarheid andere ondernemers
Waarschuwing! In deze roerige tijd wordt er misbruik gemaakt van de kwetsbaarheid van ondernemers. Er zijn bedrijven die zich presenteren als overheidsinstantie en die aanbieden om tegen betaling ondernemers te helpen bij het aanvragen van regelingen rondom corona. Deze aanvragen zijn sterk vereenvoudigd en daardoor zelf goed te doen, of met een beetje hulp van familie of vrienden. Hiervoor worden geen kosten berekend.
Ook zijn er nepwebsites voor mondkapjes en andere hygiëneproducten. Op de website van de Kamer van Koophandel lees je meer over alle mogelijke vormen van fraude die bekend zijn. Bij vermoeden van misbruik willen we je vragen dit te melden. Dit kan bij de politie op 0900- 8844.
Ik heb hulp nodig of wil helpen
Ouderen en mensen met gezondheidsproblemen zijn het kwetsbaarst voor het Coronavirus. Door de maatregelen die de overheid heeft genomen, raken zij bovendien sneller in een sociaal isolement. Visite komt minder, met het openbaar vervoer gaan wordt afgeraden. Veel ouderen blijven hierdoor thuis. Ook praktische zaken als boodschappen doen, de hond uitlaten, medicijnen ophalen bij de apotheek worden voor hen steeds lastiger.
Als je hulp nodig hebt
Heb je moeite met naar buiten gaan? Of laat jouw gezondheid dat niet toe? En heb je hulp nodig bij je boodschappen of andere praktische zaken? Of mis je het contact met andere mensen en vind je het fijn om een met iemand te praten? Neem dan contact op met onze lokale welzijnsinstelling BINT Welzijn. BINT Welzijn doet haar best om je in contact te brengen met iemand uit de buurt.
Als je je eenzaam voelt
Op de website www.eentegeneenzaamheid.nl vind je allerlei praktische informatie over wat je kunt doen tegen eenzaamheid.
Als je last hebt van angstgevoelens of je depressief voelt en niet meer goed voor jezelf kunt zorgen
Neem dan contact op met Wegwijs (073) 553 16 00 (ma t/m vrij 9-13 uur), of met maatschappelijk werk Farent (088) 023 75 00 (24/7 bereikbaar), of met je huisarts. Of neem een kijkje op de website www.wijzijnmind.nl. Hier vind je informatie, kun je praten met lotgenoten of elke middag meedoen met de livestream.
Als je wilt helpen
BINT coördineert de hulp aan kwetsbare inwoners van Sint-Michielsgestel. Iedereen die tijd heeft en tijdens deze moeilijke periode mensen wil helpen, kan zich bij BINT melden. Denk daarbij aan praktische klusjes maar ook aan een praatje door de telefoon. Bint probeert een match te maken met mensen uit dezelfde dorpskern.
Bint Welzijn
Wil je helpen of heb je hulp nodig? Bel dan met Bint op telefoonnummer (073) 551 54 32 of reageer via info@bintwelzijn.nl. Ook vrijwilligersorganisaties kunnen zich melden bij de welzijnsinstelling. Zelf rechtstreeks een hulpvraag of aanbod plaatsen kan ook op de website van het Vrijwilligerspunt van BINT.
Zorg, Welzijn, Inkomen en Jeugd
Afspraken kunnen (telefonisch) doorgaan
We nemen contact op met de mensen die een afspraak hebben. Soms kan een afspraak telefonisch doorgaan. Verzet je afspraak als je klachten hebt. Ook voor nieuwe afspraken kun het beste telefonisch contact opnemen met je consulent.
Uitkering en leefgeld betalen we op tijd
Wij zorgen dat we de uitkeringen en het leefgeld netjes op tijd betalen. Dit geldt ook voor indicaties zorg voor jeugd, WMO begeleiding en huishoudelijke hulp.
Inloopspreekuur WegWijs gaat tijdelijk niet door
We openen pas weer als het veilig is. Neem telefonisch contact met ons op via (073) 553 16 00. Dit kan tussen 09:00 en 13:00, iedere werkdag.
Waar je als mantelzorger terecht kunt
De Zorgladder Mantelzorg geeft je inzicht. We hebben voor de situatie in Sint-Michielsgestel per stap aangegeven bij wie je terecht kunt:
Zorgladder | Toelichting | Hulplijnen gemeente Sint-Michielsgestel |
Stap 1: Mantelzorg en het eigen netwerk |
Kijk wie in jouw omgeving jou kan helpen |
|
Stap 2: Informele hulp |
Er kan een moment aanbreken waarop je jouw eigen familie, vrienden of buren niet meer kunt vragen dan ze al doen. Heb je geen of onvoldoende mensen om je heen die je kunnen helpen? Dan is hulp van vrijwilligers een mogelijkheid. |
|
Stap 3: WMO-hulp | Als je iedere dag zorg verleent, de dagbesteding wegvalt, en jouw eigen netwerk kan niet meer doen, vraag dan om hulp bij je zorgaanbieder of –verlener. Als er geen oplossing is neem dan contact op met Wegwijs of BINT Welzijn. |
Huishoudelijke hulp & persoonlijke begeleiding & hulpmiddelen:
Heb je last van angstgevoelens of voel je jezelf depressief en kun je niet meer goed voor jezelf zorgen?
|
Stap 4: Verpleging en verzorging |
Als de ondersteuning uit stap 3 niet voldoende is, kan het zijn dat huisarts of de wijkverpleegkundige het nodig vindt dat er meer gebeurt om je te ondersteunen. Daar waar de thuiszorg aanvankelijk is gestopt moet deze dan toch weer worden ingezet of kan externe (nacht)zorg worden ingezet om de mantelzorger weer op adem te laten komen. |
|
Stap 5: Tijdelijk verblijf | Als het echt niet meer gaat dan kan de huisarts, vaak in overleg met de wijkverpleegkundige, beslissen dat een noodvoorziening nodig is. |
|
De formulierenbrigade is tijdelijk gesloten
De formulierenbrigade is voorlopig nog gesloten. Bel naar Bint via telefoonnummer (073) 551 54 32 om te vragen wat ze voor jou kunnen betekenen.
Tip voor als je financiële zorgen hebt
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft een speciale geldkrant gemaakt, speciaal voor mensen die grip willen hebben op hun geld in tijden van deze crisis. Wil je tips waar je allemaal op kunt besparen? Heb je wellicht recht op inkomensondersteuning? Of heb je geldstress? Lees hier meer over in de digitale geldkrant van het Nibud.
De gevolgen van het Coronavirus voor mij als kind, ouder/opvoeder of professional
Het Nederlands Jeugdinstituut heeft een speciale webpagina over Corona. Daar houden ze kinderen, ouders/opvoeders én professionals zo goed mogelijk op de hoogte van de huidige situatie. Voor ouders zijn er tips hoe om te gaan met de nieuwe thuissituatie. Wat zijn cruciale beroepen en wanneer heb je recht op opvang? Hoe dat je dat, thuisonderwijs? Maar ook op veel andere vragen over onderwijs en kinderopvang wordt antwoord gegeven. Kinderen en jongeren lezen wat ze zelf kunnen doen en vinden er antwoord op belangrijke vragen als: mag ik nog buitenspelen? Kan ik bij een vriend thuis gaan gamen? Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid richt zich ook op professionals die werken in de jeugdgezondheidszorg. Op de speciale webpagina staan links naar betrouwbare informatie over het coronavirus die relevant is voor hun beroep.
Afval
De milieustraten zijn open tijdens de gewone openingstijden
Ook de milieustraat in Schijndel is gewoon open. Wil je afval wegbrengen naar de milieustraat? Om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen willen we je vragen om dit alleen te doen als het echt noodzakelijk is. Kun je je bezoek uitstellen, doe dat dan. Houd ook rekening met de mogelijkheid dat je langer moet wachten. Bezoek je de milieustraat houd je dan aan de maatregelen en vergeet niet:
- Houd 1,5 meter afstand van elkaar
- Schud geen handen
- Betaal indien mogelijk contactloos
- Beperkte toegang, het kan zijn dat je even moet wachten
Afvalinzameling gaat 'gewoon' door
Veel mensen zijn op dit moment thuis. Dit zorgt voor meer huishoudelijk afval en meer containers die we moeten legen. De containers zijn ook nog eens zwaarder beladen. Dus de inzamelaar is meer tijd kwijt per container en de wagen moet ook vaker lossen. Hierdoor duren de inzamelroutes veel langer dan normaal. Dit betekent ook dat we een aantal containers op een ander tijdstip legen dan de mensen gewend zijn. Wil je weten op welke dag wij welk afval bij jou ophalen? Bekijk dan de website van Mijn Afvalwijzer.
Uitvaart / begrafenis
Nabestaanden maken zich zorgen of en hoe een uitvaartplechtigheid door kan gaan in verband met het coronavirus. Wij willen daarom zo goed en actueel mogelijk informatie geven. Wij volgen hierin uiteraard de maatregelen van het RIVM. Dat betekent dat er regels zijn voor uitvaarten. Bekijk onze informatiepagina voor meer informatie.
Vergunningen
Je kunt aanvragen voor vergunningen blijven doen. Wij nemen aanvragen gewoon in behandeling. Het kan alleen iets langer duren. De afdelingen zijn op dit moment telefonisch moeilijker bereikbaar. Heb je een vraag? Stuur dan een mail naar e-mailadres: gemeente@sint-michielsgestel.nl. De juiste afdeling neemt dan snel contact met je op.
Vuurwerk en carbid schieten
Dit jaar mag je geen vuurwerk (ver)kopen, vervoeren of afsteken. Ook op carbid schieten geldt een verbod in onze gemeente.