Wat moet je regelen na een overlijden?
Bij een overlijden kun je contact opnemen met een uitvaartondernemer. Meestal doet de uitvaartondernemer de overlijdensaangifte en de verlofaanvraag namens de nabestaanden. Het is ook mogelijk om dit zelf te doen. Bij een sterfgeval moet je direct twee zaken regelen bij de gemeente waar het overlijden plaatsvond:
Overlijdensaangifte
Allereerst doe je aangifte van overlijden. Lees hoe je aangifte van overlijden kunt doen.
Verlof tot begraven of crematie
Tegelijk met de aangifte van overlijden wordt ook het verlof tot begraven of crematie aangevraagd.
In de gemeente Sint-Michielsgestel kun je kiezen voor begraven of cremeren. Er zijn twee gemeentelijke begraafplaatsen in Sint-Michielsgestel en Den Dungen.
Gemeentelijke begraafplaatsen
Gemeentelijke begraafplaats Oude Schoolstraat
Deze begraafplaats van de gemeente bestaat uit twee gedeeltes. Er is een regulier en Islamitisch gedeelte waar Javaans-Surinaamse gelovigen worden begraven. Daarnaast vind je er een gedeelte van de begraafplaats van de Rooms Katholieke parochie Heilige Michaël.
- Ingang via Nieuwstraat 54, 5271 AE Sint-Michielsgestel
Op de begraafplaats aan de Oude Schoolstraat wordt niet meer begraven.
Gemeentelijke begraafplaats Pelikaanstraat
Deze begraafplaats van de gemeente vind je naast de Rooms Katholieke begraafplaats Heilige Jacobus de meerdere aan de Pelikaanstraat.
- Ingang bij het huis op Pelikaanstraat 15, 5271 XG Den Dungen
Een (nieuw) graf aanvragen
Bij nieuwe graven wordt de familie uitgenodigd om een graf uit te kiezen. Daarnaast zijn er bestaande graven waarin een tweede persoon wordt bijgezet. In de meeste gevallen wordt dat geregeld door de uitvaartondernemer.
Wil je een nieuw graf aanvragen of een bijzetting?
- Neem contact op via telefoonnummer (073) 553 11 11.
- Stuur ook het 'aanvraagformulier grafuitgifte' naar ons op.
- Zorg dat de steenhouwer de bestaande grafbedekking op tijd verwijdert. Zo is er genoeg tijd voor het maken van het graf voor een bijzetting.
Soorten graven op de begraafplaats
Begraafplaats Pelikaanstraat kent algemene en eigen graven. Behalve kindergraven bestaan alle graven uit twee grafruimten boven elkaar.
Algemeen graf
Voor dit graf betaal je geen grafrecht. De gemeente wijst de plaats van het graf aan en is dus ook 'eigenaar' van het graf. In een algemeen graf kunnen familieleden niet bij elkaar worden begraven. Na 10 jaar ruimen we het graf. Verlenging van die periode is niet mogelijk. We brengen nabestaanden uiteraard hier wel van op de hoogte.
Eigen graf
Voor een eigen graf betaal je grafrechten en een bijdrage voor het onderhoud van de begraafplaats. Het grafrecht geldt 20 jaar (voor een urnennis 10 jaar) en kun je daarna steeds met 5 of 10 jaar verlengen. De contactpersoon van de nabestaanden bepaalt wie er eventueel in het graf wordt bijgezet.
Onderhoud van begraafplaats
Je bent als nabestaande alleen verantwoordelijk voor het onderhoud op en aan het graf zelf. De gemeente onderhoudt de rest van de gemeentelijke begraafplaats. Je mag daarom geen voorzieningen aanbrengen bij het graf. Denk aan grind, stenen of de opslag van materialen achter het graf.
Regels rondom grafbedekking
In gemeente Sint-Michielsgestel gelden maximale maten voor grafbedekking. Deze maten lees je terug in het uitvoeringsbesluit.
Met tekening naar steenhouwer
De contactpersoon van de nabestaanden (rechthebbende) gaat naar een steenhouwer. De steenhouwer vraagt dan het plaatsen van de grafbedekking bij ons aan. De steenhouwer stuurt de ingevulde maatvoeringstekening en een beschrijving van de grafbedekking op naar ons via het e-mailadres E.t.Heide@mijngemeentedichtbij.nl.
Plaatsen ná schriftelijke toestemming
Het plaatsen van de grafbedekking mag pas ná schriftelijke toestemming van ons. Houd hier rekening mee bij het bestellen van grafbedekking, om teleurstelling achteraf te voorkomen. Bij een nieuw graf mag je tijdelijk, tot de grafsteen is geplaatst, een eenvoudig naambordje plaatsen. Vaak regelt de uitvaartondernemer dit voor de nabestaanden.
Wijzigen gegevens contactpersoon nabestaanden
Wil je de gegevens van de contactpersoon (rechthebbende) van een graf bij ons wijzigen? Dat kan.
De contactpersoon leeft nog
In dit geval stuurt de contactpersoon een brief naar ons met alle gegevens van de overledene en het grafnummer van de begraafplaats. Ook moet de contactpersoon duidelijk vermelden dat het gaat om een verzoek om de contactpersoon te vervangen door een nieuwe. Van zowel de bestaande als nieuwe contactpersoon moeten alle gegevens vermeld staan (naam, adres en woonplaats) op de brief. Het is ook nodig dat beide de brief ondertekenen. We gaan zeer zorgvuldig om met deze persoonsgegevens in verband met de gevoeligheid van het onderwerp.
De contactpersoon is overleden
Als de bestaande contactpersoon is overleden, vragen we of iemand die (het liefst) eerste en anders tweedegraads bloedverwantschap heeft om contact met ons op te nemen. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over bloedverwantschap.
Verhuizing contactpersoon doorgeven
Verhuist de contactpersoon binnen de gemeente? Dan wordt het nieuwe adres automatisch verwerkt in onze administratie. Verhuist de contactpersoon naar een andere gemeente? Neem dan contact met ons op om de nieuwe gegevens door te geven. Dat kan via telefoonnummer (073) 553 11 11 of digitaal via het contactformulier.
Wet- en regelgeving
Op alle begraafplaatsen gelden de regels van de Wet op de lijkbezorging. Daarnaast hebben begraafplaatsen allemaal hun eigen beleid en verordening(en). De verordening wordt jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad. Bij begraafplaatsen van kerkgenootschappen stelt vaak een bestuur van de parochie en/of door het Bisdom in ’s-Hertogenbosch deze vast.
Meer informatie over begraafplaatsen
Wil je meer informatie over de begraafplaatsen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via telefoonnummer (073) 553 11 11 of digitaal via het contactformulier.