Overheidsinformatie voor iedereen toegankelijk en vindbaar
De Wet open overheid heeft als doel (semi-)overheden transparanter te maken. Overheidsinformatie moet voor iedereen beter toegankelijk én makkelijk vindbaar worden. De komende jaren werken we hier extra aan om dit mogelijk te maken.
Elf verschillende categorieën informatie
De Wet open overheid verplicht gemeenten en andere overheidsorganisaties om documenten actief openbaar te maken. Daarbij gaat het om de volgende informatiecategorieën:
- wet- en regelgeving
- organisatiegegevens
- raadsstukken
- bestuursstukken
- stukken van adviescolleges
- convenanten
- jaarplannen en –verslagen
- Wob-/Woo-verzoeken
- onderzoeken
- beschikkingen
- klachten
Voor gemeente Sint-Michielsgestel gaat het om veel documenten die we per jaar actief openbaar maken.
Stap voor stap meer documenten openbaar
Momenteel plaatsen wij al verschillende soorten informatie openbaar.
- Beleidsregels en omgevingsvergunningen via het Gemeenteblad
- Ruimtelijke plannen via www.ruimtelijkeplannen.nl
- Raadsstukken via het Raadsinformatiesysteem
- Gemeenschappelijke regelingen via Register van Overheidsorganisaties
In de komende jaren vullen we deze bekendmakingen aan met documenten uit de elf informatiecategorieën. Dat doen we stap voor stap.
Bezoek onze speciale website
De Wet Open Overheid (Woo) verplicht ons als overheidsorganisatie om steeds meer publieke informatie actief openbaar te maken. De openbaarmaking van de verplichte categorieën wordt gefaseerd ingevoerd. Artikel 3.3b van deze wet schrijft voor dat de openbaarmaking elektronisch moet plaatsvinden: “Op een algemeen toegankelijke wijze door middel van een door Onze Minister in stand gehouden digitale infrastructuur.”
De landelijke voorzieningen die in ontwikkeling zijn, zijn helaas nog niet klaar. Om die reden hebben we er voor gekozen om vooruitlopend op deze infrastructuur zelf een website te ontwikkelen waar we documenten openbaar maken: Open Sint-Michielsgestel.
Uiteindelijk willen we onze informatie op één centrale plaats toegankelijk maken. Een beperkte verzameling documenten is nu opgenomen op dit platform. Wekelijks worden nieuwe documenten toegevoegd. Doel is om uiteindelijk alle overheidsdocumenten op één plek vindbaar te maken.
Een ander doel van deze website is dat inwoners, journalisten en andere bezoekers van het platform snel hun weg kunnen vinden in alle openbaar gemaakte documenten van de gemeente. En dat zij erop kunnen vertrouwen dat deze informatie zo actueel, volledig, juist en betrouwbaar mogelijk is.
Wat je in een Woo-verzoek zet
Iedereen mag een verzoek om bepaalde documenten of stukken bij de gemeente indienen. Je kunt zowel per brief of digitaal een Woo-verzoek doen. Zet in jouw verzoek over welke bestuurlijke situatie je informatie opvraagt. Dit doe je zo duidelijk mogelijk. Het liefst door de naam van het document in je verzoek te zetten. Hoe duidelijker jouw verzoek is hoe sneller we je kunnen helpen.
Als je jouw verzoek per brief stuurt
Dan stuur je jouw brief naar Gemeente Sint-Michielsgestel, ter attentie van Juridische Zaken, postbus 10.000, 5270 GA Sint-Michielsgestel.
Als je vragen hebt over Wet open overheid
Heb je vragen? Of wil je een Woo-verzoek indienen en heb je daar nog vragen over? Neem dan contact met ons op. Dat kan op verschillende manieren:
- Vul het contactformulier in
- Bel (073) 553 11 11