Vragen en antwoorden
Waarom heeft de gemeente groepsgesprekken in alle dorpskernen georganiseerd?
We weten wat de onrust heeft gedaan met inwoners. Door groepsgesprekken in iedere dorpskern te organiseren, brengen we inwoners samen. Door te praten met elkaar ontstaat meer begrip. Ook krijgt de gemeente inzicht in hoe deze periode wordt ervaren en wat dit doet met de onderlinge relaties in het dorp. Welke zorgen, ideeën en behoeften leven er? Dit helpt ons beter aan te sluiten wat inwoners belangrijk vinden.
Wat was het doel van de gesprekken?
Het doel was niet om het eens te worden, maar om ervaringen delen, naar elkaar luisteren en samen nadenken over hoe we als buren, vrienden en dorpsgenoten met deze situatie omgaan.
Hoe zijn de gesprekken georganiseerd?
De gesprekken zijn begeleid door het onafhankelijk bureau Public Mediation. De gemeente heeft hier alleen een faciliterende rol gespeeld. In iedere dorpskern vonden de bijeenkomsten plaats met maximaal 16 deelnemers per sessie. Er was ook een extra bijeenkomst in Berlicum. In totaal deden 81 inwoners mee. De gemeente was bewust niet aanwezig om openheid te waarborgen.
Waarom is de gemeente niet aanwezig bij de gesprekken?
Zo konden inwoners vrijuit spreken. In 2026 organiseren we gesprekken waar de gemeente wél bij aanwezig is.
Waarom voelen inwoners zich overvallen door de plannen?
De inwoners gaven aan dat de communicatie niet duidelijk en eerlijk genoeg was. Veel inwoners hoorden via de media over de plannen. Dat zorg voor wantrouwen en spanning.
Is de gemeente niet te laat begonnen? Waarom betrekken we inwoners niet eerder?
Dat is een veelgehoorde kritiek. Deze gesprekken hadden aan het begin van het proces moeten plaatsvinden. Nu voelt het voor sommigen als “mosterd na de maaltijd”. We nemen dit mee voor de toekomst.
Welke belangrijkste inzichten komen uit de gesprekken?
De bevindingen van Public Mediation laten rode draden zien:
- Gebrek aan transparantie: Inwoners willen tijdige en eerlijke communicatie.\
- Behoefte aan dialoog: Er is een sterke wens om met andersdenkenden in gesprek te gaan, maar dat blijkt lastig.
- Brede zorgen: De discussie over opvang raakt ook thema’s zoals woningdruk, voorzieningen en oud zeer richting de gemeente.
- Vertrouwen onder druk: Inwoners ervaren een kloof met de gemeente en willen duidelijkheid over het vervolgproces.
Welke adviezen geven inwoners voor het vervolg?
- Heldere kaders: Maak duidelijk wat vaststaat en waar inspraak mogelijk is.
- Transparante communicatie: Deel ook onzekerheden en geef aan wat wel en niet kan.
- Reflectie van de gemeente: Erken wat er misging en communiceer daar open over.
- Herstel van relaties: Zorg voor zichtbaarheid van bestuurders en persoonlijke gesprekken.
- Kleinschalige gespreksvormen: Organiseer bijeenkomsten waarin inwoners zich veilig voelen.
- Gebruik van externe kennis: Leer van andere gemeenten en experts om fouten te voorkomen.
Wat doet de gemeente met deze adviezen? Hoe nu verder?
De resultaten worden gebruikt als advies of achtergrondinformatie bij eventuele toekomstige keuzes van de gemeente.
Hoe herstellen we het vertrouwen met inwoners?
Door tijdige en eerlijke (proces)communicatie, duidelijke kaders, zichtbaarheid van bestuurders en door inwoners actief te betrekken bij het opstellen van randvoorwaarden en scenario’s.
Kan ik de resultaten van de groepsgesprekken ergens lezen of ontvangen?
Ja, lees meer over de resultaten en bekijk het onderzoeksrapport en de nota van bevindingen.