Verhuizen naar Sint-Michielsgestel of binnen Sint-Michielsgestel
Woon je in Nederland en verhuis je naar of binnen Sint-Michielsgestel? Geef je verhuizing digitaal aan ons door. Wij krijgen dan direct jouw verhuizing door. Een verhuizing vanuit het buitenland online doorgeven kan niet. Lees meer informatie over verhuizen vanuit een EU-land of een land buiten de EU.
Wat je mee moet sturen
Vul al je gegevens in en voeg de gevraagde documenten als bijlage toe. Bewijsstukken die je mee moet sturen bij antikraak/leegstandsbewaking: oppasovereenkomst of huisbewaringsovereenkomst.
Het is mogelijk dat de afdeling Burgerzaken nog aanvullende bewijsstukken nodig heeft. In dat geval neemt een medewerker contact met je op.
De Groene Doos
De Groene Doos is een initiatief van de gemeente om nieuwe bewoners te ondersteunen bij het vergroenen van hun tuin. Lees meer informatie en vraag De Groene Doos aan.
Wie geeft verhuizing door
Je eigen verhuizing doorgeven
- Dat kan als je 16 jaar of ouder bent.
Verhuizing voor iemand anders doorgeven
Dat kan voor:
- Je minderjarige kind, als jij de ouder, voogd of verzorger bent.
Verhuist je kind alleen? Gaat je kind bijvoorbeeld bij de andere ouder wonen? Dan mag je dit als ouder doorgeven voor je kind. Je kunt dit niet online regelen. Maak hiervoor een afspraak.
Je kind hoeft niet bij de afspraak te zijn. Neem wel een kopie van het legitimatiebewijs mee. Let op: het kan zijn dat er aanvullende stukken gevraagd worden, zoals de toestemming van de andere ouder. - Je echtgenoot of geregistreerd partner.
- Je meerderjarige kind, als hij of zij meeverhuist.
- Je ouder, als hij of zij meeverhuist.
- Iemand die onder curatele staat, als jij curator bent.
Verhuizing voor iemand anders doorgeven kan niet altijd
- Je kunt geen verhuizing doorgeven van bijvoorbeeld een vriend of vriendin met wie je samenwoont zonder geregistreerd partnerschap. Alleen deze persoon zelf kan zijn of haar verhuizing doorgeven.
- Ben je ongehuwd? Of hebben jullie een samenlevingscontract? Dan moeten jullie allebei de verhuizing doorgeven.
Aan wie wij verhuizing doorgeven
De gemeente Sint-Michielsgestel geeft je verhuizing automatisch door bij de volgende overheidsinstanties:
- Belastingdienst
- Ziektekostenverzekering
- Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Pensioenfonds
- Waterschap
- DUO (student)
- UWV
Je geeft je verhuizing zelf door aan
- werkgever
- huisarts en tandarts
- verzekeringsmaatschappijen
- bank
- verenigingen
- uitgevers (tijdschriften/ dagbladen)
Verhuizen vanuit het buitenland
Verhuis je vanuit het buitenland naar gemeente Sint-Michielsgestel of verblijf je het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Schrijf je dan persoonlijk binnen 5 dagen na aankomst in. Je kunt online een afspraak maken voor een verhuizing uit een EU-land of een land buiten de EU. Een verhuizing vanuit het buitenland online doorgeven kan niet.
Je verhuist vanuit een land binnen de EU
Kom je uit een land binnen de Europese Unie? Plan je afspraak online of bel naar: (073) 553 11 11.
Je verhuist vanuit een land buiten de EU
Kom je uit een land buiten de Europese Unie? Plan je afspraak online of bel naar: (073) 553 11 11.
Praktische informatie
- Verhuizen je partner en/of kinderen met je mee? Kom dan samen naar het gemeentehuis.
- Heb je niet de Nederlandse nationaliteit en kom je uit een land dat geen EU-lidstaat is? Neem dan contact op met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ga hiervoor naar de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of bel naar 0900 123 45 61.
- Heb je asiel aangevraagd? En woon je in een asielcentrum of opvangcentrum? Dan kun je je de eerste 6 maanden nog niet inschrijven bij de gemeente.
- Kom je uit de Europese Unie en wil je werken en wonen in Nederland? Op de website van de IND vind je meer informatie over wat je moet regelen.
Welke documenten meenemen?
- Een geldig paspoort. Inwoners van de EU mogen ook een identiteitskaart gebruiken. Heb je de Nederlandse nationaliteit? Dan moet je ook je Nederlandse paspoort of identiteitskaart laten zien.
- Originele documenten van gebeurtenissen in het buitenland zoals: geboorte (geboorteakte), huwelijk (huwelijksakte), echtscheiding, geboorte van kinderen, adoptie, ouderlijk gezag, erkenning kind en overlijden (overlijdensakte).
- De huur- of koopovereenkomst als je in een eigen koop- of huurwoning gaat wonen.
- Ga je bij iemand inwonen? Dan hebben wij een ingevuld en ondertekend formulier toestemming hoofdbewoner nodig. Breng ook een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner mee.
- Kom je uit België, Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Sint Eustatius of Saba? Neem dan ook je bewijs van uitschrijving mee.
Verhuizen naar het buitenland
Ga je binnen de periode van één jaar voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs voor altijd naar het buitenland? Dan is het belangrijk om je uitschrijving te regelen en nog een aantal andere zaken:
Doe aangifte van jouw vertrek
Maak een afspraak op het gemeentehuis of doe digitaal aangifte van je vertrek naar het buitenland.
Let op: als je doorgeeft dat je naar het buitenland verhuist, schrijven we je uit de Basisregistratie Personen (BRP). Je kunt jouw vertrek maximaal 5 dagen van tevoren melden. De datum waarop wij jouw melding ontvangen, is de officiële uitschrijfdatum. Niet de datum die je zelf opgeeft.Controleer vóór vertrek wat je nog meer moet regelen
Bij een verhuizing naar het buitenland moet je veel regelen. Dit kun je beter doen vóór vertrek uit Nederland. Het is lastig om dit later te doen vanuit een ander land. Op de website Nederland Wereldwijd kun je controleren wat je al in Nederland moet regelen met de Nederlandse overheid.