1374238 - Oplossing voor sluitende exploitatie MFA Litserborg
Het bestuur van Litserborg heeft per brief medio december 2024 aangegeven in zijn geheel af te treden. Aanleiding is dat men geen verantwoordelijkheid wil nemen voor de structureel verlieslatende exploitatie van het gemeenschapshuis. Dit was reden voor de gemeenteraad om het college via een motie te verzoeken een oplossing voor een sluitende exploitatie MFA Litserborg te vinden.
Om open te blijven is een interimbestuur nodig en zijn middelen nodig om het acute tekort op te lossen, zodat Litserborg in 2025 open kan blijven. Dat interim-bestuur is inmiddels aangetreden, dit voorstel ziet op een bijdrage vanuit de gemeente aan Litserborg, zodat ze niet failliet gaan. Voor een structurele oplossing volgt een ander voorstel na het vervolggesprek met het interim-bestuur op 21 mei.
Besluit (Akkoord):
1. De Stichting Litserborg een bijdrage in de exploitatie van maximaal € 75.000 te verstrekken.
2. De Stichting Litserborg de opdracht te geven om te komen tot een structureel sluitende exploitatieopzet.
1378806 - Straatnaamgeving - onverhard pad Zeebroeksedreef
Straatnaamgeving onverhard pad Zeebroeksedreef te Berlicum
In juli 2024 heeft wethouder Raaijmakers samen met de voorzitter van Heemkundekring ‘de Plaets’ uit Berlicum de Zeebroeksedreef officieel onthuld. De straatnaam refereert aan ‘Het Zeebroek’ een wandelgebied tussen de Wersteeg en de Koesteeg in Berlicum. De onthulling en straatnaamgeving is nog niet onderbouwd met een straatnaambesluit. Met dit voorstel wordt dit gecorrigeerd.
Besluit (Akkoord):
1. Het onverharde pad tussen de Wersteeg en de Koesteeg in Berlicum, ‘Zeebroeksedreef’ te noemen conform bijgevoegd straatnaambesluit en bijbehorende geometrie.
1377932 - Jaarrekening 2024 WSD
WSD; Jaarrekening 2024
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
1. In te stemmen met het bijgevoegd raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1378494 - Raadsvoorstel GGD ontwerpbegroting 2026 en jaarstukken 2024
De GGD Hart voor Brabant (HvB) is een gemeenschappelijke regeling van 19 gemeenten en voert voor
ruim 1,1 miljoen inwoners taken uit op het gebied van onder andere jeugdgezondheid,
gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en leefstijl. Ieder jaar krijgt de gemeenteraad de
Ontwerpbegroting van de GGD HvB voorgelegd om een zienswijze te geven. Eerder heeft de
gemeenteraad een zienswijze gegeven op de ontwerpbegroting 2026 van de GGD. In dit voorstel
gaan we verder in op de inhoud van de ontwerpbegroting en de zienswijze.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
In te stemmen met het raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1379835 - Jaarplan en begroting 2026 RNOB
Jaarplan en begroting 2026 RNOB
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1379864 - Zienswijze Programmabegroting 2026 VRBN
Zienswijzeverzoek Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio Brabant-Noord
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1379997 - Doe mee in Sint-Michielsgestel
Doe mee in Sint-Michielsgestel. Visie op hert sociaal domein in de gemeente Sint-Michielsgestel.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1371622 - Collegevoorstel overeenkomst beheer en onderhoud brandkranen
Overeenkomst beheer en onderhoud brandkranen.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de fysieke ruimte rond de brandkranen en voor de vindbaarheid en bereikbaarheid van de brandkraan. Dit wordt de ‘droge controle’ genoemd. Brabant Water is verantwoordelijk voor de werking van de brandkranen en is de enige partij die daar beheer en onderhoud op mag doen. Het onderhoud aan de brandkraan zelf wordt de ‘natte controle’ genoemd.
Het voorstel is om vanaf 2025 in te zetten op een uniform controleregime voor het onderhoud en beheer van brandkranen, waarbij zowel de ‘natte’ als ‘droge’ controles door Brabant Water worden uitgevoerd. Een gedegen onderhoudsregime zorgt voor een betrouwbare bluswatervoorziening via brandkranen.
Voor de frequentie in dit regime wordt voorgesteld elke twee jaar een “droge controle” (o.a. schouw op bereikbaarheid en zichtbaarheid) uit te voeren en één keer per 8 jaar ook een “complete controle”, tegen een jaarlijks tarief per brandkraan van € 22,24 (exclusief compensabele btw, prijspeil 2025). Brabant Water evalueert na twee en vier jaar de controlefrequentie en stelt deze bij als de resultaten daar aanleiding toe geven. Dit onderhoudsregime is tot stand gekomen op basis van landelijke richtlijnen, praktijkervaringen bij andere drinkwaterbedrijven en het streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten voor gemeenten. Tot nu toe zat het budget hiervoor bij de Veiligheidsregio, maar dit wordt vanwege de gemeentelijke zorgplicht overgedragen naar de gemeenten.
Besluit (Akkoord):
1. Het reguliere onderhoud (controles) brandkranen door Brabant Water te laten uitvoeren en hiertoe met Brabant Water een overeenkomst te sluiten (bijlage 1);
2. De structurele financiële gevolgen te verwerken in de begroting 2026 in onze begroting vanaf 2026 nadat de begroting 2026 van de VRBN hierop is aangepast
1379876 - Uitvoeringsagenda programma volkshuisvesting pijler 1 Sint-Michielsgestel
Het Programma Volkshuisvesting en Wonen-Welzijn-Zorg 2023-2028 is op 21 september 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. Het programma bestaat uit 3 pijlers:
Pijler 1: Een passend en betaalbaar huis
Pijler 2: Wonen met welzijn en zorg
Pijler 3: Duurzaam wonen in wijken en dorpen
Vervolgens is een uitvoeringsagenda opgesteld met deelprojecten die de gemeente wil uitvoeren om de output-doelen uit het Programma Volkshuisvesting te realiseren. De uitvoeringsagenda voor pijler 1 is gereed en dient formeel te worden vastgesteld. De uitvoeringsagenda's voor de pijlers 2 en 3 kunnen volgens planning direct na het zomerreces ter vaststelling worden aangeboden. Een groot deel van de projecten in pijler 1 is, vooruitlopend op het vaststellen van de agenda, inmiddels al uitgevoerd dan wel in uitvoering.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
- De Uitvoeringsagenda Programma Volkshuisvesting en Wonen-Welzijn-Zorg Sint-Michielsgestel 2023-2028, pijler 1 vaststellen
- In te stemmen met de raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1370759 - Bindend adviesrecht BOPA (SMG)
Raadsinformatiebrief
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1377684 - Bindend advies zonnepark Poeldonk
Bindend advies zonnepark Poeldonk.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
1. In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1377689 - Bindend advies zonnepark Heidebos
Bindend advies zonnepark Heidebos.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
1.In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
1377692 - Bindend advies zonnepark Werststeeg
Bindend advies zonnepark Werststeeg.
Besluit (Akkoord en door naar Griffie):
1. In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.