Vijf jaar wijkteams: van veraf naar dichtbij

Vijf jaar geleden werden de wijkteams in onze gemeente opgericht met één duidelijke missie: inwoners moesten eenvoudiger en dichtbij geholpen worden. Inmiddels zijn de wijkteams niet meer weg te denken. Het vijfjarig bestaan is dan ook een mooi moment om terug te kijken met personen die écht het verschil maken. Twee wijkconsulenten geven een inkijkje in toen en nu. 

Sylvia en Joek werken in het wijkteam voor Den Dungen, Middelrode en Berlicum. Daarnaast is er nog een ander wijkteam in Gemonde en Sint-Michielsgestel. Sylvia begint met een uitleg over wat het werk precies inhoudt. “Als wijkteam denken we mee bij vragen over zorg, inkomen en jeugd. En soms hebben inwoners niet één vraag, maar hebben ze ondersteuning nodig op al deze thema’s. Omdat in ieder wijkteam alle disciplines zijn vertegenwoordigd, kunnen we inwoners in dat geval sneller helpen.”

Flinke veranderingen

Dat was vijf jaar geleden heel anders, vertelt Joek. “Voorheen werkten we meer naast elkaar. En wie nou precies wat deed, dat was, zeker voor inwoners, moeilijk te begrijpen. Bovendien waren we een stuk minder goed bereikbaar dan nu. Zomaar even binnenlopen, dat ging niet. Een rechtstreeks nummer was er soms ook niet. Mensen zeiden weleens: Mijn gemeente dichtbij, jullie staan helemaal niet dichtbij!”

Bellen en WhatsApp

Sylvia is al vanaf de start bij het wijkteam actief en heeft de veranderingen zien gebeuren. “Sinds de start gaat alles veel sneller. De lijntjes zijn superkort en we kunnen heel snel schakelen als dat nodig is. Ook op het gebied van die bereikbaarheid is er een groot verschil. Mensen die eenmaal ondersteuning krijgen, kunnen via een rechtstreeks nummer of het sturen van een appje meteen de juiste persoon spreken. En omdat wij de mensen goed kennen, kunnen we ook helpen bij andere vragen dan waar ze eigenlijk voor kwamen. Een voorbeeld? Ik houd me bezig met vragen over de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Denk aan vragen over thuishulp of vervoer. Als ik bij de mensen thuis ben en er komt ook iets ter sprake over de kinderen, dan kan ik, als mensen dat willen, meteen mijn collega inschakelen die te maken heeft met uitdagingen in de opvoeding. Het is echt laagdrempeliger om je problemen te bespreken als je goed bekend bent met een wijkconsulent.”

Sneller op de juiste plek

Inwoners komen met diverse vragen. Ook de manier waarop mensen bij het wijkteam terecht komen verschilt per persoon. Het kan door contact op te nemen via de gemeente, maar ook door een verwijzing via instanties waar inwoners al mee te maken hebben. 
 
Joek is er om mensen te helpen die aan het werk willen, en die daar ondersteuning bij wensen. “Een baan vinden lukt niet voor iedereen even makkelijk” zegt Joek. “Wij ondersteunen en weten waar we moeten zijn om die volgende stap te kunnen zetten.” 

Omdat de wijkteams een goede samenwerking hebben met verschillende partners en instanties, krijgt de hulpvrager te maken met verschillende gezichten. Ook daar zit een verschil met vijf jaar geleden. “Vroeger moesten mensen keer op keer opnieuw hun verhaal doen. Of ze zaten niet op de juiste plek. Daar is nu geen sprake meer van. Wij weten bij iedere vraag precies waar mensen terecht kunnen en gaan soms ook mee” vertelt Joek. De betrokkenheid van de consulenten kan een groot verschil maken in iemands leven. En dat is voor Joek dé beloning voor haar inspanningen. “Ik geloof dat er voor iedereen werk is en dat iedereen van betekenis wil zijn. Soms komt iemand met een rugzak vol uitdagingen, en als het door onze ondersteuning dan lukt om iemand weer te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt, dan is dat prachtig. Iemand krijgt weer een stukje toekomstperspectief en daar doe ik het voor.” 

Inwoners hebben regie

Beide consulenten zijn bescheiden over hun eigen rol. Net als Joek zegt ook Sylvia dat zonder de wil van hulpvragers, het lastig is om de vragen naar tevredenheid te beantwoorden. Voor vragen over de WMO gaat Sylvia veelvuldig op huisbezoek. Ze kijkt dan samen met de hulpvrager naar oplossingen. En dat is iets anders dan dingen oplossen voor inwoners. “Als wij eenmaal inzicht hebben gegeven en uitleggen wat er mogelijk is, dan zie je dat de meeste mensen het ook echt zelf doen. Ze nemen de touwtjes weer zelf in handen, met ons op de achtergrond. Met het nemen van die eigen regie lossen mensen zelf hun problemen op. Want een oplossing, die is er bijna altijd. Aan ons om ze te laten zien. Als consulent doe je wat nodig is en laat je los wanneer het kan. Mocht er na een tijdje toch weer behoefte zijn aan ondersteuning? Dan kunnen mensen ons zo weer inschakelen.”

Even binnenlopen

In vijf jaar is er dus veel bereikt en staan de consulenten gedreven voor je klaar. Heb je behoefte aan ondersteuning? Wil je meer weten over de wijkteams? Ga voor meer informatie naar de pagina over Wegwijs.
Bij Wegwijs krijg je informatie, advies, een verwijzing of wordt de hulpvraag gecoördineerd. Als het past bij de situatie, wordt vervolgens de juiste persoon uit het wijkteam ingeschakeld. Ook kun je zonder afspraak even binnenlopen. Hiervoor is er het inloopspreekuur in Den Durpsherd in Berlicum. Deze spreekuren zijn op woensdag van 09.00 tot 12.00 uur.