Agrarisch bedrijf maakt ruimte voor woningbouw in Den Dungen: "Wonen op de Donk"

Het college van B&W heeft onlangs ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan Wonen op de Donk. Aan de Donksestraat in Den Dungen is ruimte voor 43 woningen, waarvan 11 sociale huurwoningen en 11 woningen voor starters en senioren. Op deze locatie is op dit moment een veehouderij en een kleinschalig graafmachineverhuurbedrijf gevestigd. Het ontwerpplan ligt binnenkort ter inzage.

Na vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad, kan de initiatiefnemer een bouwvergunning aanvragen en kan het agrarisch bedrijf gesaneerd worden. Daarmee ontstaat ook de mogelijkheid om de Blauwe Scholk te ontwikkelen.

Divers woningaanbod

Het bouwplan krijgt een dorpse en landelijke uitstraling. Het plan is toegankelijk via de Donksestraat ter hoogte van de bestaande inrit. Langzaam verkeer kan ook via de Donksestraat/Korte Donksestraat het gebied bereiken. In totaal is er ruimte voor 43 woningen, waaronder 12 vrijstaande woningen, 11 sociale huurwoningen, 11 woningen voor starters of senioren, 4 patiowoningen, en 3 boerderijwoningen. De bestaande woonboerderij wordt gesplitst in 2 woningen.

Daarnaast is er veel aandacht voor groen en waterberging in het gebied. Er worden diverse wadi’s en watergangen aangelegd om het regenwater zoveel mogelijk in het gebied vast te houden. Rondom het plan wordt in overleg met de buren passende beplanting aangebracht en binnen het plangebied is er ook ruimte voor een speelterrein.