BPD ontwikkelt nieuw leef- en woongebied op deel Kentalisterrein: ‘Domein aan de Dommel’

Het voormalige hoofdgebouw en een deel van het terrein van Kentalis aan de Theerestraat in Sint-Michielsgestel krijgen een nieuwe bestemming. BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling kocht eerder dit jaar de grond en het monumentale hoofdgebouw en gaat er een nieuw leef- en woongebied van maken. Er komen zo’n 450 tot 500 woningen en verschillende maatschappelijke voorzieningen. Het vormgeven van de plannen gebeurt in nauwe samenwerking met Kentalis, de gemeente en andere belanghebbenden.

Eerste plannen gepresenteerd aan gemeenteraad

Deze week worden de eerste plannen van het ‘Domein aan de Dommel’ aan de gemeenteraad gepresenteerd. Eerder werd Kentalis geïnformeerd. Tijdens een bijeenkomst werd onder meer een video getoond, die laat zien hoe het gebied kan worden. Bekijk video. Tijdens de bijeenkomst werden ook de eerste reacties, ideeën en suggesties vanuit Kentalis verzameld als start van het participatietraject.

Fases

De ontwikkeling gaat in fases plaatsvinden. In 2025 wordt gestart met de herbestemming van het hoofdgebouw met appartementen en maatschappelijke (commerciële) voorzieningen plus een nieuwbouwgedeelte naast het hoofdgebouw. De eerste bewoners kunnen naar verwachting begin 2026 hun intrek nemen. Fase twee omvat het deel Polderzicht, de realisatie daarvan staat voor 2027 gepland. De laatste fase heet Dommelpark en wordt gerealiseerd vanaf 2028.
BPD heeft zich voor de planvorming laten adviseren door DELVA, BiermanHenket en BOEI.

Impressie Domein aan de Dommel

Geschiedenis in combinatie met vernieuwing en verduurzaming

Frans van den Boomen, ontwikkelingsmanager BPD: “Domein aan de Dommel wordt een plek waar de geschiedenis en natuur gecombineerd wordt met vernieuwing en verduurzaming. Waar bewoners, cliënten, leerlingen en medewerkers van Kentalis in alle rust kunnen wonen, leren, ontspannen en werken. Maar waar zij ook nieuwe buren en gebruikers van het gebied kunnen ontmoeten, die tegelijkertijd genieten van de gedeelde ruimtes en de mooie omgeving. Het plan dat er nu ligt is een mooie basis dat we de komende tijd verder gaan uitwerken. We blijven tijdens het hele traject gesprekken voeren met de belanghebbenden, zodat het nieuwe gebied straks ook zo goed mogelijk aansluit bij hun behoeftes.”

Beschermde omgeving

Herbert van Petersen, sectormanager Wonen en Dagbesteding a.i. bij Kentalis:  “Het hoofdgebouw en het terrein zijn een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Kentalis. Als directe buren hechten we grote waarde aan een goede samenwerking met BPD. We zijn blij dat BPD heeft beloofd dat het belang van onze cliënten en leerlingen - die doof of doofblind zijn en/of een communicatief meervoudige beperking hebben – een grote rol speelt in hun plannen en dat het behoud van een beschermde omgeving een belangrijk uitgangspunt is bij de herontwikkeling in de komende jaren.”

Verrijking voor het dorp

Wethouder Lianne van der Aa: “Ik ben enthousiast over de gepresenteerde ontwikkeling ‘Domein aan de Dommel’. Het wordt een prachtige nieuwe woonwijk aan de Dommel, een verrijking voor ons dorp. Het biedt kansen voor een diverse gemeenschap waar bewoners, jong en oud, elkaar ontmoeten.  Dankzij de nauwe samenwerking met BPD, Kentalis en andere betrokken partijen ontstaat er een nieuw gebied om te wonen en leven, waar geschiedenis en vernieuwing samenkomen.” Lees meer informatie over het project.

Over BPD

BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling is de grootste gebiedsontwikkelaar in Nederland. Het bedrijf is werkzaam vanuit vier kantoren, gevestigd in Amersfoort, Amsterdam, Delft en Eindhoven. Sinds de oprichting in 1946, toen nog onder de naam Bouwspaarkas Drentsche Gemeenten, heeft BPD de bouw van ruim 380.000 woningen mogelijk gemaakt. Vandaag wonen meer dan één miljoen mensen in woonwijken waarin de hand van BPD zichtbaar is. In 2019 richtte BPD ‘BPD Woningfonds' op, een fonds volledig bestaand uit duurzame en betaalbare nieuwbouwhuurwoningen voor huishoudens met een middeninkomen in Nederland. Naast Nederland is BPD ook actief in Duitsland, waar het bedrijf vanuit 10 kantoren werkzaam is onder de naam BPD Immobilienentwicklung. Ga voor meer informatie over BPD naar www.bpd.nl of www.bpd.de.

Over Kentalis

Koninklijke Kentalis is een landelijke expertise-organisatie voor mensen die een taalontwikkelingsstoornis hebben, slechthorend, doof of doofblind zijn of meerdere beperkingen hebben. Zij kunnen bij Kentalis terecht voor onderzoek, zorg en onderwijs op maat, dicht bij huis en op locaties door heel Nederland. Kentalis werkt samen met zorg- en onderwijsprofessionals in het binnen- en buitenland.