Hoge onderscheiding voor redders te water geraakte automobilist

De zeven mensen die er samen voor zorgden dat een onwel geraakte automobilist het ongeval overleefde waarbij hij te water raakte, hebben gisteravond allemaal de zilveren medaille van de Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (KMRD) gekregen. Op 12 oktober 2023 reed een auto de gracht in bij het hoofdgebouw van Kentalis, nadat de bestuurder onwel was geworden. Zeven mensen die toevallig ter plaatse waren, gingen het water in en hielden samen de auto geruime tijd boven water. Toen de auto begon te zinken zijn ze er met een ultieme inspanning in geslaagd de bestuurder uit zijn auto te bevrijden. De bestuurder heeft door hun ingrijpen het ongeluk overleefd.

Voorbeeld gesteld

Burgemeester Erik Ronnes en Joost Bierens van de KMRD reikten de onderscheidingen uit in de raadzaal van De Meander in Sint-Michielsgestel. Femke Vos, Evi Hannink, Sander van Beek, Timothy Ochel, Gijs Damen, Peter Mosink en Frans van Rooij kregen een medaille en een getuigschrift. “Namens de gemeenschap en namens de Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen wil ik jullie allemaal van harte bedanken voor wat jullie gedaan hebben. Jullie hebben samen een mensenleven gered en daar zijn jullie terecht voor onderscheiden. Tegelijkertijd hebben jullie ook een voorbeeld gesteld van wat je voor een ander kunt betekenen als je er samen letterlijk de schouders onder zet op een moment dat het er echt om gaat. Dat is een inspiratie voor ons allemaal", bedankte burgemeester Ronnes hen.

Onderscheiding voor redders

De Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (1767) bekroont mensen die iemand hebben gered van de verdrinkingsdood. De Maatschappij kent vier onderscheidingen; een oorkonde, een bronzen, een zilveren of een gouden medaille. Afhankelijk van de aard van de redding en het gevaar voor eigen leven dat de redder daarbij heeft gelopen wordt bepaald welke onderscheiding wordt toegekend. De heer Bierens gaf aan dat in de 22 jaar dat hij verbonden is aan de KMRD het nog niet voorgekomen is dat in één keer zeven zilveren medailles werden uitgereikt.

Medaille voor de redders.