We richten de openbare ruimte opnieuw in
In 2019 zijn we gestart met een ontwerp voor de openbare ruimte van het centrum van Sint-Michielsgestel. De openbare ruimte zijn alle straten, pleinen en parkeerplaatsen, maar ook het (openbaar) groen.
We hebben gesprekken gevoerd met inwoners, ondernemers, ontwikkelaars en de gebruikers zoals de weekmarkt. Ook hebben we diverse onderzoeken gedaan zoals een parkeeronderzoek en een kruispuntonderzoek. Daardoor is het ontwerp steeds beter en duidelijker geworden.
Een nieuw ontwerp voor het centrum van Sint-Michielsgestel
In november 2021 heeft het college van B&W het definitieve ontwerp voor het centrum vastgesteld.
We leggen de openbare ruimte in fases aan
Begin 2022 starten we met de aanleg van het eerste deel van de openbare ruimte. Het parkeerterrein bij de Jumbo krijgt meteen de definitieve bestrating. Ook willen we dan het Dommelpad en de beplanting in het Dommelpark aanleggen. De winkelstraat wordt met tijdelijke bestrating aangelegd. We willen zoveel mogelijk meteen de definitieve stenen gebruiken. Dat kan niet altijd, bijvoorbeeld als er nog bouwverkeer overheen moet rijden. Die zou de nieuwe bestrating beschadigen. Om ervoor te zorgen dat (nieuwe) winkels en woningen wel bereikbaar blijven, moeten we soms tijdelijke bestrating aanleggen.
Ontwerp openbare ruimte centrum Sint-Michielsgestel (november 2021)
We maken het centrum aantrekkelijk voor fietsers en voetgangers
We besteden veel aandacht aan wandel- en fietsroutes van en naar het centrum. In het centrum plaatsen we ook voldoende fietsenrekken. Auto’s blijven welkom, maar doorgaand verkeer door het centrum proberen we te ontmoedigen. Het Petrus Dondersplein blijft ook een doorgaande weg. De weg wordt dus niet afgesloten of als éénrichtingsweg ingericht. Kom je met de auto naar het centrum, dan kan dat. Wil je van Sint-Michielsgestel richting Den Dungen of Berlicum, rij dan liever over de Schijndelseweg.
Veilig oversteken
Door de nieuwe inrichting leggen we meer nadruk op de 30 km/u-zone. Daardoor wordt oversteken veiliger. De verkeerslichten op de Nieuwstraat blijven staan. Vooral voor de bewoners van Kentalis helpen deze verkeerslichten om veilig over te steken.
We leggen een middeneiland aan op de Schijndelseweg
Op het Petrus Dondersplein richting de Schijndelseweg komen geen aparte voorsorteerstroken meer voor links- en rechtsaf. Ter hoogte van het kruispunt komt een middeneiland in de Schijndelseweg. Dat zorgt voor een veiligere oversteek voor fietsers. De fietspaden aan beide zijden van de Schijndelseweg blijven liggen.
Met de fiets door het Dommelpark
Het Dommelpad loopt dwars door het Dommelpark heen. Je kunt er straks overheen wandelen of fietsen en zo genieten van de natuur! We richten de Dommelzijde van het gebied in als ecologische verbindingszone en de centrumzijde als park. Het waterschap en het Groene Hart betrekken we bij de inrichting van het gebied.
We hebben veel aandacht voor groen
De ruimte tussen de Dommel en de appartementen van Dommelstaete en Brenthof planten we aan met verschillende soorten bomen en planten. Het Dommelpad leggen we verder van de Dommel af, zodat daar meer ruimte komt voor natuur. Dit gebied schermen we af met een haag. Tussen het nieuwe Dommelpad en de appartementen komt een parkzone. Het totale groengebied is zo’n 25-30 meter breed.
Maar niet alleen langs de Dommel kun je genieten van de natuur, ook op de pleinen en tegen de gevels besteden we aandacht aan bomen en beplanting. Bestaande bomen krijgen veel ruimte om te groeien. Er komen nieuwe bomen op het Petrus Dondersplein en het Torenplein, op de parkeerplaatsen en langs de wegen. Bij de toren is nu al te zien wat we ook in de rest van het centrum willen aanleggen. Geen saaie gemeenteplantsoentjes, maar geurende planten die het hele jaar mooi zijn. Deze geurende planten helpen ook de cliënten van Kentalis om hun weg in het centrum te vinden.

Pleinen en parkeerplaatsen
- Torenplein: In de nieuwe inrichting is het Torenplein het hart van het centrum. Hier is ruimte voor verblijf en ontmoeting. Parkeren is dan niet meer mogelijk. Het Torenplein en de winkelstraatjes maken we voetgangersgebied, waar fietsen toegestaan is. Voor laden en lossen maken we een uitzondering.
- Petrus Dondersplein: De parkeerplaatsen op het Petrus Dondersplein zijn straks bereikbaar vanaf de doorgaande weg. Het straatje voor het oude gemeentehuis wordt voetgangersgebied. In de bestrating van het Petrus Dondersplein laten we de contouren van de kerk en het kerkhof subtiel terugkomen.
- Adrianusplein: De parkeerplaats aan de Schijndelseweg krijgt een groenere inrichting.
- Groenplein: Tussen Hof van Overkerck en Dommelstaete komt het Groenplein/Hof van Overkerk. Naast een parkeerplaats is er ook veel ruimte voor groen. Het parkeerterrein bij het Hof van Overkerk is straks toegankelijk vanaf de Nieuwstraat, bij de kruising met het Spijt.
Kermis en evenementen
Op het Petrus Dondersplein is in het nieuwe ontwerp ruimte voor de weekmarkt, een kermis of andere evenementen. Enkele hekjes op het plein zijn uitneembaar waardoor er extra vierkante meters beschikbaar zijn. Maar een plein midden in het centrum moet niet alleen functioneel zijn tijdens de kermis of andere evenementen. Ook alle andere dagen van het jaar moet het een fijne plek zijn om te verblijven. Daarom is er ook ruimte voor groen en kiezen we voor een mooie gebakken steen, met een natuurstenen belijning.
Afvalcontainers
Voor huisafval (GFT, restafval, PMD en oud papier) van de appartementen wijzen we specifieke verzamelplekken aan. Op het Adrianusplein en het Groenplein/Hof van Overkerk komen ondergrondse glascontainers. De textielcontainer komt misschien terug als ondergrondse container. Of er wordt een andere locatie gezocht buiten het centrum.
Bevoorrading van winkels
De twee supermarkten worden vanaf de Schijndelseweg (AH) en het Groenplein/Hof van Overkerk (Jumbo) bevoorraad. De bevoorrading van kleinere winkels gebeurt met bakwagens, die over het Adrianusplein naar het Kloosterpad en het Torenplein rijden. De vrachtwagens die de winkels bevoorraden, rijden overal ‘hun neus achterna’.
Parkeren
In het centrum zorgen we voor zo’n 225 openbare parkeerplaatsen. Je kunt straks parkeren op het Adrianusplein, het Petrus Dondersplein en bij het Hof van Overkerk. De tijdelijke parkeerplaats aan de overzijde van de Schijndelseweg blijft vooralsnog liggen. Daarnaast stellen we een ‘blauwe zone’ in op de drukke dagen. Daarmee verwachten we dat het voor alle bezoekers mogelijk is om een plek te vinden. Mocht het toch te druk worden, dan kunnen parkeerders uitwijken naar de Nieuwstraat en omgeving of het Meanderplein, waar nog een aantal extra parkeerplaatsen komen. Van daar loop je over de fietsbrug zo het centrum in.
Bezoekers van het centrum die liever op de fiets gaan, kunnen straks hun fiets stallen in de rekken op het Petrus Dondersplein. Even een snelle boodschap bij een van de winkels? Ook tegen de gevels plaatsen we een aantal fietsenrekken.
Bewoners van het centrum
Bewoners van koopappartementen hebben een parkeerplaats op eigen terrein. Bewoners van huurappartementen kunnen hun auto op de openbare parkeerplaatsen parkeren. Zij krijgen een ontheffing wanneer er een blauwe zone ingevoerd wordt. Op die manier zijn zij toch verzekerd van een parkeerplaats vlakbij hun woning.
Niet één, maar twee centra
Het hoofdprincipe waarop het centrumplan is gebaseerd, is het creëren van twee sterke clusters aan weerszijden van de Dommel. Aan de ene kant zijn er woningen, winkels en horeca. Aan de andere kant ligt door de komst van Meander de nadruk op cultuur en bestuur. De fiets- en voetgangersbrug vormt de verbinding tussen deze twee centra.
We bouwen nieuwe appartementen en winkelruimte
Projectontwikkelaars maken plannen voor woon- en winkelruimte in het centrum. Zij vragen een vergunning aan, die de gemeente toetst aan het bestemmingsplan. Als de vergunning verleend is, kan de bouw starten.
Klik hier voor een video om een indruk te krijgen van hoe het nieuwe centrum eruit gaat zien. Let op, het ontwerp voor de openbare ruimte is hierin nog niet verwerkt.
In voorbereiding/aanbouw:
- Wonen aan de Dommel: bestaat uit de bouwprojecten Dommelstaete en De Brenthof. Op de begane grond is ruimte voor winkels. In De Brenthof komen appartementen, in Dommelstaete appartementen en penthouses. Bewoners parkeren hun auto in de parkeergarage onder het complex.
- De Raadskamer: op de locatie van het Hoefijzer komen winkels op de begane grond en daarboven appartementen verdeeld over 3 verdiepingen. Bewoners parkeren hun auto in het pand op de begane grond. De hoofdentree van De Raadskamer komt aan de Schijndelseweg, waar ook de in- en uitrit van de parkeergarage uitkomt. Tegenover de toren komt een tweede entree.
- De Groene Villa: is een bijzonder bouwproject in de bocht van de Schijndelseweg. De Groene Villa is ontworpen door Winy Maas van het bureau MVRDV in samenwerking met Van Boven Architecten. In de Villa komen 7 appartementen. Bewoners parkeren hun auto in de parkeergarage onder de Villa.
- Hoekblok: tussen het Meestershuis en Dommelstaete ligt een bouwblok met ruimte voor winkels en appartementen.
- Kloosterpadblok: tegenover Dommelstaete, aan het Groenplein is ruimte voor winkels of kantoorruimte.
- Oude gemeentehuis: wordt verkocht. Tot die tijd heeft kwartiermaker Ralf Immens er zijn werkplek.
- Dommeloevers: is het gebied tussen de Schijndelseweg en de Dommel. Hier is ruimte voor ‘parkachtige bebouwing’. Voor dit gebied zijn nog geen plannen.
Gereed:
- Heeren van Herlaer: de nieuwe woonwijk aan de rand van het centrum biedt ruimte aan woningen en appartementengebouwen. Alle woningen en appartementen zijn in 2018 opgeleverd en inmiddels bewoond.
- Het Dommelsch Huys: het bouwproject aan de Schijndelseweg met winkels en huur- en koopappartementen.
- Brasserie Thuys (Meestershuis): naast de toren op het Petrus Dondersplein. Boven de brasserie is een appartement gemaakt.
- Sokkel: rond de toren op het Petrus Dondersplein is een (nieuwe) sokkel gemaakt. Hier is ruimte voor groen, het terras van Brasserie Thuys en de ingang van de Wereldwinkel.
- Hof van Overkerck: woningen en appartementen met daaronder winkelruimte aan de Nieuwstraat 1a-b. De woningen zijn bereikbaar via de straat Hof van Overkerk en kijken uit op het Groenplein, de ruimte achter het voormalige gemeentehuis.
Intrekking exploitatieplan
Op 25 februari 2010 stelde de gemeenteraad het exploitatieplan ‘Centrum Sint-Michielsgestel 2010’ vast. In een exploitatieplan wordt geregeld hoe de gemeente de kosten voor gronden (gebruik, aanleg voorzieningen, etc.) verhaalt op een ontwikkelaar. Een exploitatieplan is vooral van belang als de gemeente niet alle gronden in eigendom heeft.
Vrij snel na vaststelling van het exploitatieplan verkreeg de gemeente de resterende gronden binnen het centrumplan in eigendom. Het kostenverhaal is toen in een overeenkomst met de ontwikkelaar vastgelegd. Het exploitatieplan is sinds vaststelling nooit toegepast en zal ook niet meer toegepast worden.
Daarom heeft de gemeenteraad in december 2021 besloten om het exploitatieplan in te trekken. Tegen dit besluit is beroep ingediend. Eind mei 2022 zijn de gemeente en de bezwaarmakers voor het verzoek om een voorlopige voorziening bij de Raad van State geweest. Eind juni verwachten we daarop een uitspraak. Dan weten we of het besluit van de gemeenteraad al wel in werking treedt. Later volgt de inhoudelijke behandeling van de hoofdzaak. De Raad van State heeft daar nog geen datum voor bepaald.
Hoe ziet de planning eruit?
Half december starten de nutsbedrijven met de aanleg van kabels en leidingen rond de nieuwe appartementen. Daarvoor wordt een gedeelte van de straat afgesloten. Ook wordt er een nieuwe trafo (transformator) aan de Schijndelseweg geplaatst. Dat is nodig om te zorgen dat alle nieuwe woningen straks ook elektriciteit hebben. Als deze werkzaamheden klaar zijn, kunnen we starten met de aanleg van de bestrating.
We beginnen met de nieuwe inrichting bij de parkeerplaats voor de nieuwe Jumbo, het Hof van Overkerk en de Dommelzone. De winkelstraatjes bestraten we in eerste instantie tijdelijk, omdat nog niet alle bouwplannen zijn afgerond. Ook wij hebben te maken met lange levertijden van materialen. De nieuwe stenen voor de parkeerplaats bij het Hof van Overkerk (bij de nieuwe Jumbo) hebben een levertijd van 6 maanden! Deze hebben we gelukkig ruim op tijd besteld, zodat we begin 2022 kunnen starten.
De komende jaren pakken we telkens een stukje van het plan op, afhankelijk van de voortgang van de bouwplannen. Zo kan het Petrus Dondersplein pas opnieuw worden aangelegd als appartementengebouw de Raadskamer gebouwd is. En het Adrianusplein worden afgemaakt na realisatie van de Groene Villa. Als alles voorspoedig verloopt ronden we de openbare ruimte in 2025 af met de herinrichting van de Nieuwstraat en de rijbaan van het Petrus Dondersplein. De precieze planning maken we als we meer zicht hebben op het opleveren van de bouwprojecten.
2021
- Uitwerking plan Groene Villa
- Bouw van Dommelstaete
- Bouw van De Brenthof
- Vaststellen ontwerp openbare ruimte en aanbesteding
2022 en verder
- Herinrichting openbare ruimte (gefaseerd)
- Nieuwe bestemming (verkoop) oude gemeentehuis
- Bouw van de Groene Villa
- Bouw van de Raadskamer
- Uitvoering plannen Dommeloevers
Meer informatie?
- Voor meer informatie over het project kun je contact opnemen met projectleider Bram Keijsers, via b.keijsers@mijngemeentedichtbij.nl.
- Heb je vragen over de verkeerssituatie of de werkzaamheden, neem dan contact op met Paul Hofman, via p.hofman@mijngemeentedichtbij.nl.