We richten de openbare ruimte opnieuw in
De openbare ruimte zijn alle straten, pleinen en parkeerplaatsen, maar ook het (openbaar) groen. In november 2021 heeft het college van B&W het definitieve ontwerp voor het centrum vastgesteld. Gesprekken met inwoners, ondernemers, ontwikkelaars en de gebruikers zoals de weekmarkt hebben hier een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp.
Ben je benieuwd hoe het centrum er straks uit ziet? Bekijk de 3d impressiefilm!
We leggen de openbare ruimte in fases aan
Begin 2022 zijn we met het eerste deel van de openbare ruimte gestart. Het parkeerterrein bij de Jumbo (Hof van Overkerk) is klaar, de winkelstraten zijn met tijdelijke bestrating aangelegd.
We willen zoveel mogelijk meteen de definitieve stenen gebruiken. Dat kan niet altijd, bijvoorbeeld als er nog bouwverkeer overheen moet rijden. Die zou de nieuwe bestrating beschadigen. Om ervoor te zorgen dat (nieuwe) winkels en woningen wel bereikbaar blijven, moeten we soms tijdelijke bestrating aanleggen.
In 2024 wordt de definitieve bestrating in de winkelstraten Kloosterpad, Torenstraat en Torenplein en de bestrating van Schildershof aangelegd.
We maken het centrum aantrekkelijk voor fietsers en voetgangers
We besteden veel aandacht aan wandel- en fietsroutes van en naar het centrum. In het centrum plaatsen we ook voldoende fietsenrekken. Auto’s blijven welkom, maar doorgaand verkeer door het centrum proberen we te ontmoedigen. Het Petrus Dondersplein blijft ook een doorgaande weg. De weg wordt dus niet afgesloten of als éénrichtingsweg ingericht. Kom je met de auto naar het centrum, dan kan dat. Wil je van Sint-Michielsgestel richting Den Dungen of Berlicum, rij dan liever over de Schijndelseweg.
Veilig oversteken
Door de nieuwe inrichting leggen we meer nadruk op de 30 km per uur zone. Daardoor wordt oversteken veiliger. De verkeerslichten op de Nieuwstraat blijven staan. Vooral voor de bewoners van Kentalis helpen deze verkeerslichten om veilig over te steken.
We leggen een middeneiland aan op de Schijndelseweg
Op het Petrus Dondersplein richting de Schijndelseweg komen geen aparte voorsorteerstroken meer voor links- en rechtsaf. Ter hoogte van het kruispunt komt er een groen middeneiland in de Schijndelseweg. Dat zorgt voor een veiligere oversteek voor fietsers. De fietspaden aan beide zijden van de Schijndelseweg blijven liggen.
Met de fiets door het Dommelpark
Het Dommelpad loopt dwars door het Dommelpark heen. Je kunt er straks overheen wandelen of fietsen en zo genieten van de natuur! We richten de Dommelzijde van het gebied in als ecologische verbindingszone en de centrumzijde als park. Het waterschap en het Groene Hart betrekken we bij de inrichting van het gebied.
We hebben veel aandacht voor groen
De ruimte tussen de Dommel en de appartementen van Dommelstaete en Brenthof planten we aan met verschillende soorten bomen en planten. Het Dommelpad leggen we verder van de Dommel af, zodat daar meer ruimte komt voor natuur. Dit gebied schermen we af met een haag. Tussen het nieuwe Dommelpad en de appartementen komt een parkzone. Het totale groengebied is zo’n 25-30 meter breed.
Maar niet alleen langs de Dommel kun je genieten van de natuur, ook op de pleinen en tegen de gevels besteden we aandacht aan bomen en beplanting. Bestaande bomen krijgen veel ruimte om te groeien. Er komen nieuwe bomen op het Petrus Dondersplein en het Torenplein, op de parkeerplaatsen en langs de wegen. Bij de toren is nu al te zien wat we ook in de rest van het centrum willen aanleggen. Geen saaie gemeenteplantsoentjes, maar geurende planten die het hele jaar mooi zijn. Deze geurende planten helpen ook de cliënten van Kentalis om hun weg in het centrum te vinden.
Pleinen en parkeerplaatsen
- Torenplein: In de nieuwe inrichting is het Torenplein het hart van het centrum. Hier is ruimte voor verblijf en ontmoeting. Parkeren is niet meer mogelijk. Het Torenplein en de winkelstraatjes maken we voetgangersgebied, waar fietsen toegestaan is. Voor laden en lossen maken we een uitzondering.
- Petrus Dondersplein: De parkeerplaatsen op het Petrus Dondersplein zijn straks bereikbaar vanaf de doorgaande weg. Het straatje voor het oude gemeentehuis wordt voetgangersgebied.
In de bestrating van het Petrus Dondersplein laten we de contouren van de kerk en het kerkhof subtiel terugkomen. - Adrianusplein: De parkeerplaats aan de Schijndelseweg krijgt een groenere inrichting.
- Hof van Overkerk: Dit parkeerterrein is toegankelijk vanaf de Nieuwstraat, bij de kruising met het Spijt.
Kermis en evenementen
Op het Petrus Dondersplein is in het nieuwe ontwerp ruimte voor de weekmarkt, een kermis of andere evenementen. Enkele hekjes op het plein zijn uitneembaar waardoor er extra vierkante meters beschikbaar zijn. Maar een plein midden in het centrum moet niet alleen functioneel zijn tijdens de kermis of andere evenementen. Ook alle andere dagen van het jaar moet het een fijne plek zijn om te verblijven. Daarom is er ook ruimte voor groen en kiezen we voor een mooie gebakken steen, met een natuurstenen belijning.
Afvalcontainers
Voor huisafval (GFT, restafval, PMD en oud papier) van de appartementen wijzen we specifieke verzamelplekken aan. Op het Adrianusplein en Hof van Overkerk staan ondergrondse glascontainers. De textielcontainer komt misschien terug als ondergrondse container. Of er wordt een andere locatie gezocht buiten het centrum.
Bevoorrading van winkels
De twee supermarkten worden vanaf de Schijndelseweg (AH) en Hof van Overkerk (Jumbo) bevoorraad. We zijn met ondernemers in gesprek gegaan over de aanleverroutes en venstertijden voor laden en lossen. We hebben voor dit moment afgesproken dat leveranciers via de Torenstraat het centrum in rijden en via het Kloosterpad, over het parkeerterrein Hof van Overkerk naar de Nieuwstraat het centrum uit rijden. In een enkel geval wordt ook de route Petrus Dondersplein – Torenstraat gebruikt. Dit jaar willen we met de ondernemers de definitieve rijrichtingen afspreken. De vrachtwagens die de winkels bevoorraden, rijden overal ‘hun neus achterna’.
Parkeren
In het centrum zorgen we voor zo’n 225 openbare parkeerplaatsen. Je kunt parkeren op het Adrianusplein, het Petrus Dondersplein en bij het Hof van Overkerk. Ook de parkeerplaats aan de overzijde van de Schijndelseweg blijft liggen. Daarnaast stellen we een ‘blauwe zone’ in op de drukke dagen. Daarmee verwachten we dat het voor alle bezoekers mogelijk is om een plek te vinden. Mocht het toch te druk worden, dan kunnen parkeerders uitwijken naar het Meanderplein, waar nog een aantal extra parkeerplaatsen komen. Van daar loop je over de fietsbrug zo het centrum in.
Bezoekers van het centrum die liever op de fiets gaan, kunnen straks hun fiets stallen in de rekken op het Petrus Dondersplein. Even een snelle boodschap bij een van de winkels? Ook tegen de gevels plaatsen we fietsenrekken.
Bewoners van het centrum
Bewoners van koopappartementen hebben een parkeerplaats op eigen terrein. Bewoners van huurappartementen kunnen hun auto op de openbare parkeerplaatsen parkeren. Zij krijgen een ontheffing wanneer er een blauwe zone ingevoerd wordt. Op die manier zijn zij toch verzekerd van een parkeerplaats vlakbij hun woning.
Niet één, maar twee centra
Het hoofdprincipe waarop het centrumplan is gebaseerd, is het creëren van twee sterke clusters aan weerszijden van de Dommel. Aan de ene kant zijn er woningen, winkels en horeca. Aan de andere kant ligt door de komst van Meander de nadruk op cultuur en bestuur. De fiets- en voetgangersbrug vormt de verbinding tussen deze twee centra.
We bouwen nieuwe appartementen en winkelruimte
Projectontwikkelaars maken plannen voor woon- en winkelruimte in het centrum. Zij vragen een vergunning aan, die de gemeente toetst aan het bestemmingsplan. Als de vergunning verleend is, kan de bouw starten.
In voorbereiding/aanbouw:
- De Raadskamer: op de locatie van het Hoefijzer komen winkels op de begane grond en daarboven appartementen verdeeld over 3 verdiepingen. Bewoners parkeren hun auto in het pand op de begane grond. De hoofdentree van De Raadskamer komt aan de Schijndelseweg, waar ook de in- en uitrit van de parkeergarage uitkomt. Tegenover de toren komt een tweede entree.
- De Groene Villa: is een bijzonder bouwproject in de bocht van de Schijndelseweg. De Groene Villa is ontworpen door Winy Maas van het bureau MVRDV in samenwerking met Van Boven Architecten. In de Villa komen appartementen. Bewoners parkeren hun auto in de parkeergarage onder de Villa.
- Kloosterpadblok: tegenover Dommelstaete, aan het Groenplein is ruimte voor een winkelpand.
- Oude gemeentehuis: wordt verkocht. Tot die tijd heeft kwartiermaker Ralf Immens er zijn werkplek.
- Dommeloevers: is het gebied tussen de Schijndelseweg en de Dommel. Hier is ruimte voor ‘parkachtige bebouwing’. Voor dit gebied zijn nog geen plannen.
Gereed:
- Heeren van Herlaer: de nieuwe woonwijk aan de rand van het centrum biedt ruimte aan woningen en appartementengebouwen.
- Het Dommelsch Huys: het bouwproject aan de Schijndelseweg met winkels en huur- en koopappartementen.
- Brasserie Thuys (Meestershuis): naast de toren op het Petrus Dondersplein. Boven de brasserie is een appartement gemaakt.
- Sokkel: rond de toren op het Petrus Dondersplein is een (nieuwe) sokkel gemaakt. Hier is ruimte voor groen, het terras van Brasserie Thuys en de ingang van de Wereldwinkel.
- Hof van Overkerk: woningen en appartementen met daaronder winkelruimte aan de Nieuwstraat 1a-b. De woningen zijn bereikbaar via de straat Hof van Overkerk.
- Wonen aan de Dommel: bestaat uit de bouwprojecten Dommelstaete en De Brenthof. Op de begane grond is ruimte voor winkels. Bewoners parkeren hun auto in de parkeergarage onder het complex.
- Hoekblok: op de hoek tegenover brasserie Thuys en de HEMA is het Hoekblok gebouwd, waar het Kaashapje gevestigd is.
Hoe ziet de planning eruit?
De komende jaren pakken we telkens een stukje van het plan op, afhankelijk van de voortgang van de bouwplannen. Zo kan het Petrus Dondersplein pas opnieuw worden aangelegd als appartementengebouw de Raadskamer gebouwd is. En het Adrianusplein worden afgemaakt na realisatie van de Groene Villa. Als alles voorspoedig verloopt ronden we de openbare ruimte in 2026 af met de herinrichting van de Nieuwstraat en de rijbaan van het Petrus Dondersplein. De precieze planning maken we als we meer zicht hebben op het opleveren van de bouwprojecten.
Meer informatie?
- Voor meer informatie over het project kun je contact opnemen met projectleider Roland Hermans via r.hermans@mijngemeentedichtbij.nl.
- Heb je vragen over de verkeerssituatie of de werkzaamheden, neem dan contact op met Menno Bovens via m.bovens@mijngemeentedichtbij.nl.